Bento – japoński sposób na szybki lunch w pracy

138

Część z nas wróciła już po dłuższej pracy zdalnej do stacjonarnych miejsc wykonywania swoich obowiązków. Wracamy także do biurowej rzeczywistości: towarzystwa współpracowników, mniej elastycznego czasu, zamawiania obiadów, cateringów lub przygotowywania jedzenia w domu. Coraz popularniejsze stają się bento – lunche prosto z Japonii. Charakteryzują się różnorodnymi posiłkami o niewielkich porcjach, zapakowanymi w specjalnie przeznaczone do tego pudełko: bentobox. Przyrządzane w domu stanowią ogromne pole do kreatywności i eksperymentów w kuchni. Przedstawiamy kilka ciekawych inspiracji na domowe bento.

Historia bento zaczyna się oczywiście w Japonii w V wieku. Wówczas Japończycy na polowania lub dłuższe wyprawy brali ze sobą ryż, który po przyrządzeniu z gorącą lub zimną wodą formowali w kulki i spożywali. Współcześnie japońska metoda przygotowywania lunchboxów to trend, który rozprzestrzenił się daleko poza Kraj Kwitnącej Wiśni i dotarł do nas. Istotą bento są dobrze skomponowane posiłki przygotowane „na jeden kęs” – kluczem jest tutaj porcjowanie, tak aby tylko wyjąć pudełko i od razu zacząć jeść, nie zajmując się krojeniem i łączeniem smaków.

W skład tradycyjnych bento wchodzą ryż, kawałki ryby lub mięsa, wybrane warzywa i makaron, najczęściej rodzaj udon. Danie powinno być estetyczne i atrakcyjne wizualnie – mówi Lucyna Wysocka, ekspert marki Britta

W sklepach dostępne są drewniane, plastikowe lub aluminiowe pudełka różnej wielkości z wieloma przegródkami, zapobiegającymi łączeniom poszczególnych składników, a także boxy dwupoziomowe.Jakimi potrawami je zapełnić?

Bento wytrawne

Pudełka „na słono” są idealnym rozwiązaniem na lunch lub obiad. Głównym składnikiem jest tutaj ryż, podawany na różne sposoby, z różnymi – układanymi osobno – dodatkami. Do lunchboxu warto wykorzystać warzywa sezonowe, na przykład szparagi. Smażone z czosnkiem na maśle i pokrojone w kostkę będą idealnie komponować się z pieczonym kawałkiem łososia oraz sypkim ryżem parboiled i posypanym czarnym sezamem.

Jarską, warzywną kompozycję składającą się z letniej i mocno zielonej fasolki szparagowej i cukinii dopełnimy ryżem basmati, kiełkami słonecznika i półówkami pomidorków koktajlowych. Dla miłośników nieco bardziej wyrazistych i pikantnych smaków sprawdzi się kwiatowo-orzechowy ryż jaśminowy, pikantne kawałki kurczaka z chili i orzeszkami ziemnymi oraz paski marchewki, dodające słodkiego smaku i koloru – zaznacza ekspert marki Britta

Bento deserowe

Pozostając przy wykorzystywaniu produktów sezonowych, wbentoboxach na słodko bohaterem są owoce. Do porannej kawy jako śniadanie sprawdzą się pyszne małe placuszki owsiane, do których dodajemy ulubiony dżem i pokrojone świeże truskawki w osobnych przegródkach. Fani słodkich budyniów powinni docenić jego nieco inną wersję – ryżową. Budyń z ryżu białego, gotowany na mleku z dodatkiem cukru zadowoli każdego, kto lubi klasyczne smaki. Owocowymi akcentami są pokrojone w cząstki brzoskwinie. Nie może także zabraknąć klasycznej granoli w towarzystwie jogurtu naturalnego oraz musu z malin i jeżyn.

Bento po polsku

Z pewnością wielu z nas uwielbia rodzimą kuchnię. W filozofii bento i na nią jest miejsce, choć w nieco innym wydaniu. Klasyczne mielone możemy usmażyć jako mniejsze kotleciki, ziemniaki pokroić w łódeczki i upiec z dodatkiem masła i czosnku, a mizerię dodać do osobnej przegródki pudełka. Możemy także przygotować małe gołąbki z mięsem mielonym i ryżem, zwinięte w liście młodej kapusty, a sos pomidorowy wlejmy do osobnego pudełeczka.

Świetnym pomysłem na polskie bento będzie także potrawka z gotowanego kurczaka, z podanym oddzielnie ryżem białym Britta i groszkiem z marchewką. Polsko, kolorowo i przepysznie – mówi Lucyna Wysocka, ekspert marki Britta

Japońskie bentoboxy to zdrowe rozwiązania na domowe posiłki na wynos. Przygotowywane od razu do jedzenia stanowią wygodną alternatywę dla zamawianych lub cateringowych dań. Są także różnorodne i apetycznie podane – w końcu „jemy oczami”, a w bento kluczową rolę odgrywa właśnie estetyka.

Łukasz Nocuń – PR & Content Marketing Specialist SFERA Group