Elektroniczny odpis aktu stanu cywilnego

„Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu)” to jedna z popularnych e-usług oferowanych w portalu Gov.pl. Obywatele skorzystali z niej już 110 tysięcy razy.

Usługa pobrania odpisu aktu stanu cywilnego została właśnie rozszerzona o wydawanie odpisów w sposób automatyczny, bez konieczności angażowania urzędników. To kolejne wdrożenie przygotowane przez zespół Centralnego Ośrodka Informatyki we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji. Rozszerzona usługa została udostępniona zarówno dla obywateli jak i dla instytucji administracji publicznej.

– Chcemy maksymalne przyspieszyć obsługę obywateli i jednocześnie odciążyć urzędników – mówi minister cyfryzacji, Marek Zagórski. – Nieustannie staramy się ulepszać nasze usługi tak, by były proste i nowoczesne. Udostępniane dziś rozwiązanie jest pierwszym tego typu w Europie – dodaje szef resortu.

Wydanie dokumentu przez automat jest możliwe przy spełnieniu kilku warunków:

  1. Odpis aktu musi dotyczyć wnioskodawcy, jego dzieci, małżonka lub rodziców.
  2. Akt musi znajdować się Systemie Rejestrów Państwowych (SRP), być jawny i bez założonej blokady wydawania.
  3. Płatności za odpis należy dokonać online.

W SRP akta są obowiązkowo rejestrowane od marca 2015 roku. Nadal trwa proces migracji do SRP starszych dokumentów. Urzędy stanu cywilnego robią to stopniowo.

Aby uzyskań odpis drogą elektroniczną trzeba wejść na Gov.pl, wypełnić formularz i potwierdzić wniosek Profilem Zaufanym. Jeśli system nie wyda odpisu automatycznie, odbędzie się to z udziałem urzędnika.

źródło: gov.pl