Interpelacja Jana Szopińskiego Posła na Sejm RP w sprawie stanu realizacji inwestycji kolejowych m.in. w gminie Nakło

Przedstawiamy interpelację Pana Jana Szopińskiego Posła na Sejm RP w sprawie stanu realizacji Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 w Bydgoszczy i Nakle nad Notecią oraz Tucholi oraz odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury.

Interpelacja nr 37518

do ministra infrastruktury

w sprawie stanu realizacji Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 w Bydgoszczy i Nakle nad Notecią oraz Tucholi

Szanowny Panie Ministrze,

w Rządowym programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 znalazły się realizacje dwóch bydgoskich stacji: Bydgoszcz-Osowa Góra i Bydgoszcz-Okole, stacja w Nakle nad Notecią-Dąbrowskiego oraz Trzeciewnica i Tuchola-Rudzki Most. Są one ujęte na liście podstawowej przedmiotowego programu, z zapewnionym finansowaniem.

Z informacji, jakie docierają do mnie, wynika, że PKP PLK SA nie planuje realizacji wszystkich tych stacji, wbrew dyspozycjom rządowym.

W związku z powyższym, uprzejmie proszę Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi następujące pytania:

  1. Czy przedmiotowe stacje zostaną zrealizowane i sfinansowane w ramach Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025?
  2. Jaki jest przewidywany zakres i koszt realizacji tych zadań oraz termin rozpoczęcia i zakończenia robót?

W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, proszę Pana Ministra o wskazanie powodów, jakie sprawiły, że Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 nie zostałby zrealizowany w odniesieniu do ww. dwóch bydgoskich stacji oraz stacji w Nakle nad Notecią-Dąbrowskiego.

Z wyrazami poważania

Jan Szopiński
Poseł na Sejm RP

Ministerstwo Infrastruktury, ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa

Pani
Elżbieta Witek
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
w związku z otrzymaną interpelacją nr 37518 Posła na Sejm RP Jana Szopińskiego, w sprawie stanu realizacji Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021- 2025 w Bydgoszczy i Nakle nad Notecią oraz Tucholi, przedstawiam poniższe informacje.
W Rządowym programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025, na liście zadań podstawowych dla województwa kujawsko-pomorskiego, aktualnie znajdują się zadania związane z budową przystanków w lokalizacjach wskazanych w interpelacji, tj.: Bydgoszcz – Osowa Góra, Bydgoszcz – Okole, Nakło nad Notecią-Dąbrowskiego oraz Tuchola (Rudzki Most).
Jednocześnie informuję, że PKP PLK S.A. jako realizator ww. Programu prowadzi prace planistyczne związane z listą projektów liniowych, które zostaną wskazane do realizacji w ramach kontynuacji Krajowego Programu Kolejowego na nową perspektywę finansową 2021 – 2027. W związku z tym, że niektóre lokalizacje ujęte w Programie pokrywają się z planowanymi zakresami projektów znajdujących się obecnie na etapie studium wykonalności, w ocenie PKP PLK S.A. konieczne jest przeprowadzenie analizy możliwości wdrożenia przewidywanych zakresów prac w kontekście zakresów ujętych w Programie, a także kolizji, które mogą w związku z powyższą analizą wystąpić. Ze wstępnej analizy dokonanej przez PKP PLK S.A. wynika, że nie jest przewidywana obecnie zmiana co do realizacji dwóch przystanków, tj. Trzeciewnica i Tuchola (Rudzki Most).
W zakresie trzech przystanków Bydgoszcz Osowa Góra, Bydgoszcz Okole oraz Nakło nad Notecią Dąbrowskiego, PKP PLK S.A. prowadzi analizę możliwości ich realizacji w przedmiotowym Programie, biorąc pod uwagę planowane zakresy rzeczowe projektów liniowych znajdujących się obecnie na etapie studiów wykonalności, tj. zadań inwestycyjnych pod nazwą:
„Prace w ciągu C-E 65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew”: LCS Bydgoszcz Główna: dla przystanku Bydgoszcz Okole;
„Prace na liniach kolejowych 18, 203 na odcinku Bydgoszcz – Piła Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn wraz z elektryfikacją odcinka Piła – Kostrzyn”: dla przystanków Nakło nad Notecią Dąbrowskiego i Bydgoszcz Osowa Góra.
Z przekazanych przez PKP PLK S.A. informacji wynika, że aktualnie w ww. Programie przystanki w lokalizacjach Trzeciewnica i Tuchola (Rudzki Most) posiadają następujące harmonogramy realizacji:
Trzeciewnica: zakres prac obejmuje zaprojektowanie oraz budowę dwóch nowych peronów jednokrawędziowych na linii kolejowej nr 18 Kutno – Piła wraz z wykonaniem odwodnienia i dróg dojścia do peronów, wartość zadania wynosi ok. 5,5 mln zł. Planowany okres realizacji od I kw. 2023 r. do II kw. 2024 r.;
Tuchola (Rudzki Most): zakres prac obejmuje budowę peronu jednokrawędziowego na linii kolejowej nr 208 Działdowo – Chojnice wraz z wykonaniem odwodnienia i dróg dojścia do peronów, wartość zadania wynosi ok. 3 mln zł. Planowany okres realizacji od IV kw. 2022 r. do IV kw. 2023 r.
Budowa pozostałych przystanków z listy podstawowej dla województwa kujawsko-pomorskiego jest ujęta w ww. Programie oraz w planowanych projektach liniowych i po zakończeniu analiz studialnych PKP PLK S.A. określi ich finalny zakres i możliwość realizacji w Programie:

Bydgoszcz Osowa Góra: planowany zakres prac obejmuje zabudowę dwóch peronów wyspowych dwukrawędziowych o długości 150 m oraz elementów infrastruktury pasażerskiej (wiaty, ławki, kosze, tablice, CSDIP, monitoring) wraz z dojściem od wiaduktu (windy i schody). Koszt realizacji szacowany jest na kwotę ok. 56,4 mln zł;
Bydgoszcz Okole: planowany zakres prac obejmuje budowę dwóch peronów dwukrawędziowych, budowę dwóch przejść pod torami, budowę nowego wiaduktu kolejowego wraz z murami oporowymi. Nowe perony zlokalizowane będą przy linii kolejowej nr 131 na bezkolizyjnym skrzyżowaniu z ulicą Grunwaldzką w Bydgoszczy. Koszt realizacji szacowany jest na kwotę ok. 20 mln zł;
Nakło nad Notecią Dąbrowskiego: zakres prac obejmuje zabudowę dwóch peronów: brzegowego jednokrawędziowego i wyspowego dwukrawędziowego o długości 150 m oraz elementów infrastruktury pasażerskiej (wiaty, ławki, kosze, tablice, CSDIP, monitoring). Koszt realizacji szacowany jest na kwotę ok. 38,5 mln zł.

Łączę wyrazy szacunku,
Dokument podpisany elektronicznie przez:
z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Andrzej Bittel
Sekretarz Stanu