Koronawirus: ZUS zaleca kontakt telefoniczny i elektroniczny

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zachęca do ograniczenia wizyt w placówkach ZUS w całym kraju.

W przypadku potrzeby kontaktu można skorzystać z informacji telefonicznej, wysłać maila, list lub skorzystać z portalu PUE ZUS.

– W trosce o zdrowie naszych klientów w związku z zagrożeniem koronawirusem oraz podjętymi działaniami profilaktycznymi, które mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce, zwracamy się do klientów ZUS z prośbą o ograniczenie bezpośrednich wizyt w placówkach Zakładu – mówi Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

W przypadku potrzeby kontaktu można korzystać z informacji telefonicznej – numer tel. 22 560 16 00.  Konsultanci są dostępni w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 – 18.00. Można korzystać również z kontaktu mailowego. Adres e-mail do zapytań ogólnych cot@zus.pl.

Z ZUS-em można również kontaktować się listownie, a także za pośrednictwem usług elektronicznych dostępnych na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Poprzez PUE ZUS większość spraw można załatwić przez internet bez wychodzenia z domu. Dzięki PUE można:

  • przejrzeć dane zgromadzone w ZUS,
  • przekazać dokumenty ubezpieczeniowe,
  • składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi,
  • zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi z ZUS,
  • mieć dostęp do informacji o wystawionych zwolnieniach lekarskich.
  • umawiać się na wizyty w jednostce ZUS.

Przedsiębiorcy mogą też samodzielnie generować niektóre dokumenty, m.in. informację
o aktualnych zgłoszeniach do ubezpieczeń bądź zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek.

Osoby, które jeszcze nie mają swojego profilu na PUE ZUS mogą go założyć w każdej chwili. Jest to bezpłatna usługa, która daje wiele możliwości.Wystarczy wejść na stronę zus.pl, wybrać sposób rejestracji i wypełnić formularz. Następnie należy ustalić hasło do konta, a na podany w formularzu adres e-mail dostaniemy login. Ze względów bezpieczeństwa trzeba również potwierdzić swoją tożsamość. Można to zrobić m.in. za pomocą profilu zaufanego ePUAP, podpisu elektronicznego (certyfikatu kwalifikowanego) bądź osobiście w każdej placówce ZUS. Konto na PUE można zarejestrować także poprzez serwis bankowości elektronicznej (jeśli konto jest w banku, który zawarł porozumienie z ZUS). Obecnie z tej opcji mogą skorzystać klienci banków: PKO Banku Polskiego (iPKO, Inteligo), BOŚ Banku, Millennium, Citi handlowego, ING Banku Śląskiego.

Krystyna Michałek – Rzecznik Regionalny ZUS Województwa Kujawsko-Pomorskiego