Lex Pilot osłabi telewizje lokalne – ważny kanał komunikacji polityków z wyborcami

Lokalne telewizje są ważne dla polityków wszystkich ugrupowań, ponieważ zapraszani są oni do programów polityczno-publicystycznych, które zajmują nawet 40 proc. czasu antenowego. W kampanii wyborczej jeszcze więcej czasu antenowego będzie poświęcone polityce. Takie wnioski płyną z ankiety Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej wśród telewizji lokalnych. Lex Pilot spowoduje, że dalsze funkcjonowanie lokalnych telewizji będzie zagrożone.

PIKE zapytała lokalne telewizje o to,jakie dają politykom możliwości kontaktu z wyborcami. Z otrzymanych odpowiedzi wynika, że w programach telewizji lokalnych goszczą lokalni i ogólnokrajowi politycy wszystkich opcji, a aktualnie rządzący są zapraszani nawet częściej. Czas antenowy poświęcany na publicystykę i politykę różni się w zależności od stacji i dochodzi do nawet 40 proc.

W ankiecie przeprowadzonej przez PIKE udział wzięły 52 telewizje lokalne. Wynika z niej, że zdecydowana większość lokalnych nadawców posiada w ramówce programy publicystyczne o tematyce politycznej i samorządowej (98% ankietowanych). Większość stacji zaprasza do swoich programów polityków lokalnych (98% ankietowanych) i ogólnokrajowych (90% ankietowanych). Telewizje są otwarte na polityków wszystkich ugrupowań.

– Wejście w życie Lex Pilot będzie oznaczać ni mniej ni więcej tylko koniec lokalnych telewizji. Ich zniknięcie z rynku spowoduje, że społeczności lokalne stracą wartościowy kanał komunikowania z samorządami, parafiami, wspólnotami, spółdzielniami, a lokalni działacze i politycy utracą ważną przestrzeń dotarcia do swoich wyborców. Czy faktycznie tego chcą? – mówi Bogdan Łaga, Prezes Telewizji Kablowej Chopin z Wejherowa. 

Z ankiety wynika też, że w programach lokalnych nadawców politycy samorządowi ze wszystkich ugrupowań mają do dyspozycji podobny czas antenowy. Podobnie jest w przypadku polityków krajowych. Lokalni nadawcy w kampanii wyborczej jeszcze więcej czasu antenowego poświęcają polityce. Stacje telewizyjne małych nadawców lokalnych zamierzają też emitować spoty wyborcze, w większości zarówno lokalnych, jak i ogólnokrajowych polityków.

Branża zrzeszająca operatorów i nadawców apeluje o wykreślenie szkodliwych poprawek  do projektu ustawy wprowadzającej Prawo Komunikacji Elektronicznej (tzw. Lex Pilot) oraz o dialog z rynkiem.

Więcej na www.lexpilot.pl

O ankiecie:

Ankieta została przeprowadzona przez Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej w marcu 2023 r. wśród 52 lokalnych telewizji.

 

Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE)