Powróciły do Polski z cenną wiedzą i doświadczeniem. Czerpały pełnymi garściami

Wystarczyło zaledwie kilka dni, aby grupa 6 nauczycieli z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 3 w Nakle nad Notecią zdobyła cenną wiedzę i doświadczenie. Miejscem, z którego nauczyciele czerpali pełnymi garściami była Francja, a właściwie Bretania, tak obca wielu turystom.
Przypomnijmy, iż nakielski ZSP nr 3 sięgnął po fundusze unijne i od września 2019 r. grupa 16 nauczycieli realizuje projekt pn. Nowe metody dla lepszej przyszłości” w ramach programu Erasmus+, akcji KA1 „Mobilność kadry edukacji szkolnej”, zakładający szkolenia kadry pedagogicznej.
TAK dla TIK
Le Croix Rouge La Salle, to zespół szkolno-przedszkolny we francuskim Breście, w którym pierwsza grupa nauczycieli wzięła udział w szkoleniach komputerowych, umożliwiających poznanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (tzw. TIK). – Współczesna szkoła” wymaga od nas znajomości nowoczesnych technologii – informują uczestnicy projektu. – Zdobytą we Francji wiedzę informatyczną wykorzystamy nie tylko w pracy z naszymi uczniami, ale też nawiązując, z reguły wirtualną współpracę, z innymi zagranicznymi szkołami – dodają.
Placówka z dużymi możliwościami
Zespół szkolno-przedszkolny we francuskim Breście, gdzie nauczyciele zdobywali wiedzę informatyczną, to placówka z dużymi możliwościami. Dzięki uprzejmości dyrekcji, nauczyciele obejrzeli obiekt, dowiadując się, jak wygląda francuski system edukacji. – Zaskoczyło nas to, że dzieci w wieku przedszkolnym nie uczą się żadnego języka obcego – informują nauczyciele wychowania przedszkolnego, realizujący projekt. – Swoją przygodę” z innym systemem językowym dzieci rozpoczynają dopiero w pierwszej klasie szkoły podstawowej – dodają. Niemniej jednak Le Croix Rouge La Salle to szkoła marzeń wielu nauczycieli. – Doskonałe wyposażenie, to to, na co zwróciłyśmy naszą uwagę, w tym doskonałe wyposażenie w nowoczesne technologie – zauważają nauczyciele realizujący projekt. Ponadto Francuzi dbają o to, aby na rynku pracy nie zabrakło wykwalifikowanych pracowników, umożliwiając ukończenie 2-letnich studiów w zakresie znajomości konkretnego zawodu.
Warto uczyć się języków obcych
– Warto uczyć się języków obcych – stwierdzają zgodnie nauczyciele realizujący projekt. – Wychodząc z tego założenia wzięłyśmy udział w zajęciach, podczas których nabywałyśmy umiejętności posługiwania się językiem francuskim. Szybko okazało się, że znajomość podstawowych sformułowań była konieczna, chociażby robiąc zakupy, czy udając się do restauracji dodają, podkreślając, że jako Polacy możemy być dumni z tego, że w polskim systemie edukacyjnym kładzie się duży nacisk na znajomość języków obcych. – Oczywiście, zawsze zajęć językowych mogłoby być więcej, ale wydaje nam się, że nie jest źle – dzielą się swoimi spostrzeżeniami nauczyciele. Zajęcia językowe poprowadził Francuz, Alain Henry, tłumacz i opiekun 6-osobowej grupy nauczycieli we Francji.
Bretania, tak obca wielu turystom
Miejscem, z którego nauczyciele czerpali pełnymi garściami była Bretania, region w północno-zachodniej Francji, położony na Półwyspie Bretońskim, nad Oceanem Atlantyckim. – Mieliśmy okazję poznać Bretanię, tak inną od popularnych turystycznie regionów Europy – zauważają nauczyciele. Skaliste brzegi i przestrzeń oceanu fascynują niejednego turystę odwiedzającego ten zakątek, gdzie wiatr, słońce i deszcz rywalizują ze sobą. Morska, urzekająca, dzika i naturalna Bretania, tak można by opisać ten region Francji, który przyciąga entuzjastów samotniczych wypraw, wielbicieli lokalnej kuchni oraz poszukiwaczy przygód. – Wielki wpływ celtyckiej przeszłości na życie mieszkańców tego regionu uzewnętrzniają miejscowa sztuka, architektura i obyczaje – zauważają nauczyciele realizujący projekt, którzy mieli okazję obejrzeć jedną z francuskich wysp Mont Saint-Michel, na Kanale La Manche w południowo-zachodniej Normandii, wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Koniec początkiem nowego
– Nie kończymy realizacji projektu na wizycie we Francji – zauważają uczestnicy projektu. – Wróciłyśmy bogatsze nie tylko o nową wiedzę i doświadczenie, ale też zmotywowane do kontynuowania polsko-francuskiej wymiany doświadczeń. Placówka, w której gościłyśmy jest chętna do dalszej współpracy. Zgodnie z założeniem projektu, jesteśmy zobligowani do nawiązania kontaktów z innymi zagranicznymi placówkami. Pomoże nam w tym znajomość nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, które poznaliśmy, podczas szkoleń komputerowych oraz z pewnością lepsza znajomość języków obcych – dodają.
materiał: Marta Podemska koordynator do spraw promocji ZSP nr 3 w Nakle nad Notecią