Od 1 sierpnia 2020 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące rejestracji jachtów i innych jednostek pływających do 24 m. Na potrzeby rejestracji jednostek morskich i śródlądowych powstał jeden ogólnopolski rejestr – REJA24.
Obowiązkowi rejestracji podlegają jednostki pływające o długości do 24 m, przeznaczone lub używane do uprawiania sportu lub rekreacji oraz połowu ryb, tj.:
- Jachty oraz jednostki pływające używane do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15kW,
- jachty oraz inne jednostki pływające uprawiające żeglugę międzynarodową niezależnie od wielkości i mocy napędu,
- jednostki pływające używane do połowów rybackich.
W przypadku, gdy jednostka nie podlega obowiązkowi rejestracji wynikającemu z przepisów, może zostać zarejestrowana w systemie REJA24 na wniosek właściciela.
WAŻNE TERMINY:
Właściciele jednostek pływających, które nie podlegały obowiązkowi rejestracji przed 1 sierpnia 2020 roku, tj. wejściem w życie nowych przepisów, powinni zarejestrować jednostki do 31 grudnia 2021 roku.
Data wydania dokumentu lub wpisu do rejestru | Termin, w którym trzeba dokonać powtórnej rejestracji |
do 1 stycznia 2000 roku | do 31 lipca 2021 roku |
do 1 stycznia 2006 roku | do 31 stycznia 2022 roku |
po 1 stycznia 2006 roku | do 31 stycznia 2023 roku |
Dla jednostek widniejących już w rejestrach obowiązujące są następujące terminy:
- Jednostki zarejestrowane do 1 stycznia 2000 roku muszą dokonać powtórnej rejestracji nie później niż do 31 lipca 2021 roku;
- Jednostki zarejestrowane do 1 stycznia 2006 roku muszą dokonać powtórnej rejestracji nie później niż do 31 stycznia 2022 roku;
- Jednostki zarejestrowane po 1 stycznia 2006 roku muszą dokonać powtórnej rejestracji nie później niż do 31 stycznia 2023 roku
Rejestracji jednostki można dokonać poprzez:
- złożenie w siedzibie organu rejestrującego odpowiedniego formularza i załączników w wersji papierowej,
- wypełnienie w wersji elektronicznej wniosku na stronie www.ineresant.reja24.gov.pl, załączenie odpowiednich dokumentów i opatrzenie złożonego wniosku profilem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem osobistym (nowym dowodem osobistym z warstwą elektroniczną).
Za rozpatrzenie wniosku o rejestrację jednostki pobiera się opłatę w wysokości 80 zł.
W przypadku jednostek przerejestrowywanych, zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m, opłata wynosi 60 zł.
Opłaty za rejestrację jednostki można dokonać w kasie Starostwa Powiatowego w Nakle nad Notecią lub przelewem na konto o nr 30 8179 0009 0000 6288 2000 0070.
Tytuł – rejestracja jednostki pływającej w systemie REJA 24 + imię i nazwisko
Kontakt w sprawie rejestracji jednostek – Przystań Powiat Nakielski, ul. Notecka 4, 89-100 Nakło nad Notecią, tel. (52) 386 66 47 lub (52) 386 66 68.
Link do strony Urzędu Morskiego w Szczecinie, gdzie można znaleźć wszystkie potrzebne informacje i pobrać potrzebne pliki: www.ums.gov.pl
Poniżej więcej szczegółów na temat systemu REJA24 i rejestracji jednostek zawartych
w ulotce, a także wzory dokumentów do pobrania:
REZERWACJA NUMERU
- Wniosek o rezerwację numeru (.pdf 412 KB)
- Wnioskujący (.pdf 436 KB)
- Właściciel (.pdf 432 KB)
- Właściciel – załącznik (.pdf 436 KB)
- Dane jednostki – rezerwacja (.pdf 512 KB)
- Oświadczenie – pouczenie (.pdf 440 KB)
REJESTRACJA JEDNOSTKI
- Wniosek o rejestrację jednostki (.pdf 412 KB)
- Wnioskujący(.pdf 456 KB)
- Właściciel (.pdf 432 KB)
- Właściciel – załącznik (.pdf 436 KB)
- Armator (.pdf 432 KB)
- Dane jednostki – rejestracja (.pdf 358 KB)
- Dane jednostki – aktualne dokumenty (.pdf 428 KB)
- Oświadczenie – pouczenie (.pdf 440 KB)
ZMIANA DANYCH JEDNOSTKI
- Wniosek o zmianę danych jednostki (.pdf 412 KB)
- Wnioskujący (.pdf 336 KB)
- Właściciel – zmiana danych (.pdf 544 KB)
- Właściciel – załącznik (.pdf 436 KB)
- Armator – zmiana danych (.pdf 540 KB)
- Dane jednostki – zmiana danych (.pdf 588 KB)
- Oświadczenie – pouczenie (.pdf 440 KB)
ODPIS – WYCIĄG
- Wniosek o odpis – wyciąg (.pdf 412 KB)
- Wnioskujący (.pdf 436 KB)
- Odpis – wyciąg (.pdf 424 KB)
- Oświadczenie – pouczenie (.pdf 440 KB)
WYDANIE WTÓRNIKA
- Wniosek o wydanie wtórnika (.pdf 412 KB)
- Wnioskujący (.pdf 436 KB)
- Wtórnik (.pdf 412 KB)
- Oświadczenie – pouczenie (.pdf 440 KB)
ZAWIADOMIENIE O ZBYCIU
- Zawiadomienie o zbyciu (.pdf 412 KB)
- Wnioskujący (.pdf 436 KB)
- Zbycie – nabycie – wykreślenie (.pdf 420 KB)
- Właściciel (.pdf 432 KB)
- Właściciel – załącznik (.pdf 436 KB)
- Oświadczenie – pouczenie (.pdf 440 KB)
ZAWIADOMIENIE O NABYCIU
- Zawiadomienie o nabyciu (.pdf 412 KB)
- Wnioskujący (.pdf 436 KB)
- Zbycie – nabycie – wykreślenie (.pdf 420 KB)
- Właściciel (.pdf 432 KB)
- Właściciel – załącznik (.pdf 436 KB)
- Oświadczenie – pouczenie (.pdf 440 KB)
WYKREŚLENIE Z REJESTRU
zdjęcie – archiwum redakcji
zdjęcie archiwalne redakcji