Tylko 7% Polaków deklaruje wykonanie testu na COVID-19 w przypadku wystąpienia objawów choroby

Coronavirus 2019-nCoV Sample. New Epidemic Corona Virus. Corona virus outbreaking. Corona Virus in Lab. Scientist hold tube with Test with the Virus Name Coronavirus. sputum examination

W przypadku wystąpienia objawów charakterystycznych dla COVID-19, Polacy najczęściej podejmują samodzielne próby radzenia sobie z problemem bez udziału lekarza. Największy odsetek respondentów deklaruje leczenie lekami dostępnymi w aptece bez recepty (28%), a blisko co czwarta osoba (23%) sięgnęłaby najpierw po domowe sposoby takie jak syropy czy napary. Zaledwie jedna na pięć osób od razu skonsultowałaby się z lekarzem. Jedynie7% respondentów wykonałoby test, żeby wykluczyć zakażenie wirusem SARS-CoV-2 – wynika z raportu firmy doradczej ProcontentCommunication pt.: Jak się leczy Polak w pandemii?.

Na pytanie: „Przypuśćmy, że masz objawy charakterystyczne dla grypy/przeziębienia: kaszel, katar, ból gardła, bóle mięśni. Co robisz w pierwszej kolejności?” Polacy odpowiadali następująco:

– W badaniach Polacy jasno deklarują, że w przypadku wystąpienia objawów choroby mogących wskazywać na zakażenie koronawirusem, ponad połowa z nich unikałaby kontaktu z lekarzem i leczyła się samodzielnie. Zapewne w obawie przez izolacją, na wykonanie testu pod kątem zakażenia SARS-CoV-2, zdecydowałby się niecałe 7% respondentów. Jest to ogromny problem dla systemu ochrony zdrowia, gdyż bagatelizując objawy, wychodząc z domu, a nawet pojawiając się w pracy nakręcamy kolejną falę pandemii- podkreśla Iwona Kubicz z ProcontentCommunnication.

Fakt, że Polacy wybierają samoleczenie przyczynia się do poczucia zagrożenia w pracy. Najczęściej osoby na równorzędnych lub podległych stanowiskach nie mogą w żaden sposób zareagować, jeśli w firmie pojawia się osoba z kaszlem, gorączką, bólem gardła lub mięśni. Warto, więc zadać pytanie – jakiej ochrony chcieliby Polacy w miejscu pracy?

W raporcie pt.: Jak się leczy Polak w pandemii? badano również czynniki decydujące o poczuciu bezpieczeństwa w miejscu pracy, związane z przeciwdziałaniem pandemii COVID-19. Wśród 3 najważniejszych czynników, które decydują o poczuciu bezpieczeństwa w miejscu pracy w pandemii Polacy wymieniali: pracę zdalną na umożliwiających to stanowiskach (35%), odsyłanie pracowników z objawami, takimi jak: kaszel, gorączka, katar, bóle mięśni do domu (33%) oraz noszenie maseczek (30%). Testowanie pracowników pod kątem COVID-19 znalazło się dopiero na 5. miejscu czynników wskazywanych przez respondentów, a możliwość sprawdzenia, czy pracownik jest zaszczepiony na 6.

Badania jasno wskazują, że praca zdalna to według pracowników najlepszy środek chroniący przed zakażeniem. Chcielibyśmy jednak, aby pracodawca odsyłał do domu osoby z jakimikolwiek objawami, które mogą wskazywać nie tylko na grypę lub przeziębienie, ale także na COVID-19 do domu. Zaskakujący jest z pewnością fakt, że w trosce o nasze bezpieczeństwo w miejscu pracy wolelibyśmy raczej, żeby pracodawca nas testował,  niż sprawdzał, czy pracownik jest zaszczepiony lub monitorował stan naszego zdrowia np. sprawdzając temperaturę– dodaje Iwona Kubicz.

Wskaż max. 3 najważniejsze czynniki, które decydują o poczucia bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Badanie przeprowadzono w dniach – 23/11 – 24/11.2021. Wywiady on–line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel, W ramach badania przeprowadzono 802 ankiety z reprezentatywną próbą Polek i Polaków. Polki i Polacy powyżej 18 roku życia, zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości.

ProcontentCommunication jest firmą doradczą w dziedzinie PR i komunikacji,będącą członkiem Związku Firm Public Relations. Firma specjalizuje się w realizacji projektów z wielu obszarów komunikacji korporacyjnej i public affairs, przede wszystkim dla klientów z branży medycznej i farmaceutycznej. Procontent oferuje także szeroki zakres usług w zakresie prowadzenia kampanii edukacyjnych, CSR i Community Relations. Firma dysponuje również doświadczeniem w zakresie budowania relacji oraz programów aktywizujących odbiorców prowadzonych za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Więcej na: www.procontent.ploraz facebook.pl/Procontent

zdjęcie ilustracyjne