Dobiegł końca pierwszy dzień 2. posiedzenia Sejmu IX kadencji, wczoraj odbyło się I czytanie projektu ustawy o transporcie kolejowym, popularnie nazywanej Kolej Plus. Poseł Jan Szopiński pytał o linie kolejowe nr 241 i 356 w okręgu bydgoskim.
Szopiński wskazywał na potrzebę przywrócenia połączeń kolejowych do Kcyni, zarówno w kierunku wschodnim do Bydgoszczy oraz zachodnim do Gołańczy.
– W pierwotnej zapowiedzi programu Kolej Plus pojawiła się zapowiedź przywrócenia kolei do Żnina przez Szubin. Czy będzie też zrewitalizowana linia kolejowa nr 356 z Bydgoszczy do Szubina? – pytał Szopiński – Jakie są perspektywy dla linii kolejowej nr 241 łączącej Koronowo z Tucholą oraz wieloma małymi miejscowościami. Kiedy zostaną zbudowane brakujące kilometry torów do Maksymilianowa, dla uzyskania skomunikowania z Bydgoszczą.
Pytań szczegółowych w debacie było wiele, stąd też Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zadeklarowało się odpowiedzieć na pytania posłów pisemnie.
Na realizacje inwestycji kolejowych w ramach Kolei Plus rząd planuje do 2028 roku przeznaczyć kwotę 5,6 mld zł.
Kownacki pyta pisemnie
Na początku grudnia interpelacje, w której nawiązuje do programu Kolej Plus, złożył poseł Bartosz Kownacki. Pyta on czy prowadzone są uzgodnienia z Województwem Kujawsko-Pomorskim, dla koordynacji rewitalizacji linii kolejowej nr 356 na odcinku Bydgoszcz – Szubin – Kcynia oraz odbudowy linii Szubin – Żnin. Na razie interpelacja nie ma jeszcze odpowiedzi.
Należy tutaj przypomnieć, że Województwo Kujawsko-Pomorskie z Regionalnego Programu Operacyjnego (fundusze UE), za zgodą Komisji Europejskiej, chce przeznaczyć 4 mln zł na opracowanie dokumentacji dla skomunikowania Kcyni z Bydgoszczą, którymś z dwóch wariantów: przez Szubin, bądź przez Nakło.
Gdyby nie Unia mieliśmy szybkie koleje jak Chiny?
Wczorajsza debata odbywała się w formule umożliwiającej każdemu posłowi zabranie głosu, stąd też padały niekiedy dość nazwijmy to ciekawe opinie. Szopiński i Kownacki mogliby się nie dogadać z posłem Januszem Korwin-Mikke, bowiem realizacja inwestycji kolejowych w naszym regionie w dużej mierze będzie zależna od pozyskania dofinansowania z Unii Europejskiej – Jedyne sensowne koleje to te które jeżdżą po 300 km na godzinę, więc pytam kiedy wybudujemy te linie? – powiedział poseł Konfederacji – 35 lat temu byliśmy 30 lat przed Chinami, dzięki Niemcom oczywiście, a w tej chwili jesteśmy 10 lat za Chinami, ponieważ Chiny nie weszły do Unii Europejskiej, dlatego mają szybkie koleje.
2. posiedzenie Sejmu IX kadencji zostanie wznowione w przyszły czwartek (19 grudnia), tego dni odbędzie się I czytanie obywatelskiego projektu ustawy w sprawie utworzenia Uniwersytetu Medycznego w Bydgoszczy.