Kierowco – pas awaryjny tylko do awaryjnych sytuacji

Wielokrotnie przypominaliśmy, do czego służy pas awaryjny i jak należy zachować się w przypadku awarii pojazdu. Ostatnie zdarzenie na A2 pod Poznaniem, gdzie przy uszkodzonym aucie urządzono sobie mecz siatkówki, pokazuje, że poprawne zasady zachowania w takiej sytuacji musimy powtarzać sobie jak mantrę. Nierozwaga osób pod Poznaniem mogła skończyć się olbrzymim nieszczęściem.

Jeszcze raz przypominamy, że na drodze szybkiego ruchu (autostradzie lub drodze ekspresowej) zatrzymujemy się wyłącznie na wyznaczonych do tego celu parkingach. Wyjątki od tej zasady to tylko: awaria pojazdu, zatrzymanie przez Policję lub inną służbę do tego uprawnioną, sytuacja awaryjna na drodze (np. wypadek) lub zatrzymanie w miejscu poboru opłat za przejazd autostradą.

Co zrobić, gdy na autostradzie lub drodze ekspresowej zepsuje się nam samochód?

  • włącz światła awaryjne, załóż kamizelkę odblaskową i wystaw trójkąt ostrzegawczy 100 m od pojazdu,
  • przestaw, o ile to możliwe samochód na pas awaryjnego postoju, jeżeli nie jest to możliwe ustaw trójkąt ostrzegawczy i oddal się od pojazdu,
  • szybko zorganizuj pomoc, dzwoniąc pod jeden z numerów: 112, 19 111 lub udając się do najbliższej kolumny alarmowej i powiadamiając o zajściu dyżurnego w Centrum Zarządzania Ruchem,
  • na pomoc czekaj po prawej stronie drogi poza jezdnią i pasem awaryjnym,
  • gdy ponownie włączasz się do ruchu najpierw rozwiń prędkość na pasie awaryjnym, dostosowując ją do prędkości poruszania się innych pojazdów na tym pasie ruchu, odczekaj na bezpieczną lukę pomiędzy pojazdami, zanim włączysz się do ruchu.

Poza powyższymi przypadkami pasem awaryjnym nie wolno się poruszać.

Kierowco – bezpieczeństwo na drodze zależy przede wszystkim od Ciebie!

źródło: GDDKiA