Mrocza: Zapraszamy dzisiaj na spektakl Baletu Cracovia Danza pod tytułem „W starym kinie”

Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji w Mroczy zaprasza na spektakl Baletu Cracovia Danza pod tytułem „W starym kinie”, na który składają się najpiękniejsze piosenki międzywojennej Polski, znane głównie z licznych filmów, w tanecznej interpretacji Baletu Cracovia Danza. Widowisko jest taneczną podróżą w świat przedwojennego polskiego kina, pełnego znanych przebojów, które do dziś wzruszają i bawią.

Do pełnych uroku, największych przebojów przedwojennego kina, artyści tańcem opowiedzą przede wszystkim o miłości. Bo tak naprawdę wszystkie międzywojenne piosenki z tego spektaklu mają wspólny mianownik: miłość, niespełnioną, nostalgiczną, ale też wesołą, żywiołową, pełną marzeń. Wytańczone sceny ukazują przede wszystkim różne kobiety, piękne, kapryśne, wesołe, mądre; dziewczyny, które stały się motorem przedwojennego życia, dla których mężczyźni chcieli zmieniać świat. Uważny widz spostrzeże, że w widowisku przedstawione zostały różne formy i style tańca, tak charakterystyczne dla tamtej epoki, czyli taniec jazzowy, modne wówczas walce, tanga czy charleston. A wszystko to połączone zostało elementami kabaretu i pantomimy.

Balet Cracovia Danza, założony przez Romanę Agnel, tancerkę i choreografa, wybitną specjalistkę w zakresie tańców dawnych, to jedyny w Polsce profesjonalny zespół tańców dawnych, specjalizujący się w tańcu barokowym i staropolskim. Balet od 2006 roku jest Miejską Instytucją Kultury. Jego repertuar, inspirowany m.in. traktatami mistrzów tańca oraz dawną ikonografią sięga od średniowiecza po XX wiek. Zespół słynie z niezwykłych spektakli pełnych doskonałych choreografii komponowanych w różnych stylach i technikach, pracowicie wykonanych kostiumów, a także z doskonałej muzyki. Balet bierze udział w wielu prestiżowych wydarzeniach, występował m.in. w: Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, Warszawskiej Operze Kameralnej, Centrum Kongresowym ICE, Narodowym Forum Muzyki czy Operze Margrabiów w Bayreuth. Występuje również poza Polską, przyczyniając się do promocji kraju i Krakowa. Zespół odwiedził ok. 30 krajów, w tym m.in. Maroko, Francję, Rosję, Niemcy, Chiny, Japonię, Bułgarię, Stany Zjednoczone, Indie czy Koreę.

Inscenizacja: Romana Agnel
Choreografia: Romana Agnel, Dariusz Brojek oraz Beata Broniek (tango)
Scenografia i kostiumy: Monika Polak-Luścińska

Spektakl odbędzie w Hali Widowiskowo-Sportowej w Mroczy (ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 4 – wjazd od ul. Łobżenickiej) 13 listopada, o godzinie 18:00. Wstęp wolny.

Wystąpią:

ANNA SZCZOTKA – tancerka solistka

Absolwentka Krakowskiej Akademii Tańca, a także Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. W 2014 roku uzyskała Dyplom Tancerza ZASP. Już w trakcie nauki pracowała jako tancerka w Teatrze Ludowym, biorąc udział w spektaklach muzycznych dla dzieci. Swoją edukację kontynuowała za granicą w szkole Iwanson International School of Contemporary Dance w Niemczech. Uczestniczyła również w licznych warsztatach, zarówno w Polsce jak i zagranicą, np. w Broadway Dance Center. W latach 2016-2019 była tancerką Kieleckiego Teatru Tańca. Do Baletu Cracovia Danza, dołączyła w 2019 roku i wraz z zespołem uczestniczy w wielu pokazach. W zakresie tańców dawnych szkoliła się u Romany Agnel i Dariusza Brojka.

DARIUSZ BROJEK – tancerz, choreograf, kierownik baletu

Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Gdańsku. Doświadczenia w zakresie tańca klasycznego zdobywał w zespołach baletowych oper Bałtyckiej oraz Dolnośląskiej. Umiejętności w zakresie techniki tańca dawnego doskonalił w zespole Ardente Sole pod okiem Romany Agnel, a także podczas wielu warsztatów prowadzonych przez mistrzów z Francji i Włoch, między innymi Beatrice Masin i Jean Christophe Pare, Marie-Claire Bär Le Corre, Barbarę Sparti, FrançoiseDenieau-Leclerc, Marie GenevieveMassé czy IreneGinger.

Jako choreograf współpracuje z wieloma zespołami i teatrami w Polsce i za granicą. Asystował przy realizacjach operowo-baletowych w Warszawskiej Operze Kameralnej. Jest współautorem choreografii spektakli i programów baletu Cracovia Danza. Dla zespołu zrealizował dwa spektakle baletowe: Śpiąca królewna i Pan Twardowski. Ale Bajka! (wraz z Aliną Towarnicką). Jest także twórcą choreografii i opracowania ruchu scenicznego do wielu przedstawień teatralnych. W tym zakresie współpracował z Tarnowskim Teatrem im. Ludwika Solskiego, Teatrem Polskim w Bielsku-Białej oraz Teatrem im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, gdzie zdobył też doświadczenie jako asystent reżysera. Regularnie współpracuje też z londyńskim Teatrem Syrena, w którym realizuje choreograficznie przedstawienia dla dzieci i młodzieży od 2010 roku.

Wraz z Baletem Dworskim Cracovia Danza, z którym współpracę jako tancerz rozpoczął w 2001 roku, bierze udział w licznych koncertach, spektaklach w kraju i zagranicą. Występował w wielu krajach Europy, a także w USA, Indiach, Chinach czy Japonii. Jego zainteresowania obejmują również taniec hinduski, flamenco, a także taniec jazzowy, którego jest dyplomowanym instruktorem. Istotne miejsce w jego zainteresowaniach, jak i w repertuarze Cracovia Danza, zajmują też polskie tańce narodowe, które doskonalił pod kierunkiem Leszka Rembowskiego. Ważnym elementem działalności Dariusza Brojka jest edukacja. Prowadzi liczne zajęcia dla dzieci i młodzieży z zakresu tańca dawnego w całej Polsce.

W 2016 roku otrzymał brązową odznakę Gloria Artis, a w 2019 roku brązowy Krzyż Zasługi.

ŁUKASZ SZKIŁĄDŹ – tancerz solista 

Przez 11 lat działał jako członek zespołu tańca dawnego „Capella Antiqua Bialostociensis”, z którym zdobył Brązową, dwie Srebrne i Złotą Harfę Eola, a także Grand Prix Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej ScholaCantorum w Kaliszu. Związany był również z Formacją KADRYL, z którą osiągnął Wicemistrzostwo Polski Formacji Tanecznych w stylu standardowym. Wielokrotnie zdobywał Puchar Okręgu Podlaskiego w tańcu towarzyskim. W 2018 roku uzyskał tytuł zawodowego tancerza wydany przez ZASP, zaś w 2019 otrzymał stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie tańca, którego owocem był projekt „Synteza”, a także fragmenty choreografii spektaklu Hymn dla Apollina. Wraz z zespołem Baletu Cracovia Danza bierze udział w licznych spektaklach oraz pokazach w kraju, jak i zagranicą (m.in. Francja, Niemcy, Indie, Stany Zjednoczone). Jako tancerz Baletu stworzył role m.in. Mefistofelesa w spektaklu Pan Twardowski. Ale bajka!.

MAŁGORZATA NABRZESKA – tancerka solistka 

Przygodę z tańcem rozpoczęła w zespole muzyki i tańca dawnego „Capella Antiqua Bialostociensis” założonym przez Helenę Szuhalską. Uczęszczała na lekcje klasyki u Iriny Sidorku w Studiu Działań Kreatywnych „DanceOFFnia” oraz do Samorządowego Ogniska Baletowego w Białymstoku. Umiejętności w zakresie tańca barokowego doskonaliła pod okiem Romany Agnel i Dariusza Brojka. Kilkukrotnie uczestniczyła w Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza”, gdzie szkoliła się pod okiem Barbary Sparti, Marie-Claire Bär Le Corre, Alaknandy Bose, AnyYepes, Leszka Rembowskiego, Pierre’a-François Dollé, IrèneFeste oraz Krzysztofa Antkowiaka. W 2018 roku zdała egzamin eksternistyczny dla artystów tancerzy przed komisją egzaminacyjną ZASP. Z Baletem Cracovia Danza związana jest od 2015 roku. Bierze udział w licznych koncertach i spektaklach w kraju i zagranicą (m.in. Francja, Turcja, Austria, Węgry) oraz w projektach edukacyjnych organizowanych zarówno przez Filharmonię Krakowską, jak i Narodową. Prowadzi warsztaty tańca barokowego i renesansowego dla dzieci i młodzieży.

MARTA BARANOWSKA – tancerka solistka

Uczennica Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu. Dyplom zawodowego tancerza uzyskała w ZASP. Doświadczenia sceniczne w zakresie tańca klasycznego oraz tańców ludowych i charakterystycznych zdobywała tańcząc w Zespole Pieśni i Tańca „Śląsk” i Krakowskiej Operze Kameralnej.  Współpracowała z licznymi choreografami specjalizującymi się w tańcach polskich m.in.: Leszkiem Rembowskim i Zofią Czechlewską. Umiejętności w zakresie tańca dawnego doskonaliła pod okiem Romany Agnel i Dariusza Brojka oraz takich specjalistów, jak Gloria Giordano, AnaYepes, Marie GenevieveMasse, Marie-Claire Bär Le Corre, IreneGinger i Barbara Segal. Wraz z Cracovia Danza bierze udział w licznych koncertach i spektaklach w kraju i zagranicą (m.in. Francja, Niemcy, Stany Zjednoczone, Grecja). W ramach działalności edukacyjnej Baletu występuje w programach i koncertach dla dzieci organizowanych przez Filharmonię Narodową i Krakowską, a także prowadzi warsztaty taneczne dla najmłodszych. Interesuje się historią tańca, sztuki i kultury. Szczególną pasją darzy taniec włoski z okresu renesansu, którego ma okazję uczyć na warsztatach tanecznych podczas Festiwalu Tańców Dworskich Cracovia Danza.

MICHAŁ KĘPKA – tancerz solista

W 2016 roku ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Baletową im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku pod kierunkiem Ałły Karpuhiny, Marioli Krawiec, Sławomira Gidla i Kazimierza Wrzoska. Związany był również z Zespołem Pieśni i Tańca „Gdańsk”, gdzie pod okiem Iwony Kierat-Łukasik zdobywał dodatkowe doświadczenie w zakresie tańców ludowych. Ponadto tańczył w Weselu Żuławskim – spektaklu ukazującym pieśni, muzykę, tańce i obrzędy mieszkańców Żuław Gdańskich w XVII wieku W Balecie Cracovia Danza tańczy od 2017 roku, biorąc udział w licznych koncertach i spektaklach w kraju i zagranicą (m.in. Francja, Turcja, Rumunia, Szwecja). Technikę tańca dawnego doskonali pod okiem Romany Angel i Dariusz Brojka. W ramach działalności edukacyjnej Baletu występuje w programach edukacyjnych i licznych koncertach dla dzieci organizowanych m.in. przez filharmonie: narodową i krakowską.

NIKOLETA GIANKAKI – tancerka solistka

Absolwentka studiów o specjalizacji taniec grecki na Aristotle University of Thessaloniki oraz studiów z pedagogiki tańca Szkoły Tańca Baletowego Kafantari (Saloniki). Związana była również z profesjonalnym greckim zespołem tańca J.M.M Theatre Dance. W 2014 roku została laureatką II miejsca w kategorii tańca klasycznego podczas Międzynarodowego Konkursu Tanecznego w Salonikach. Od 2016 roku, jako tancerka Baletu Cracovia Danza, bierze udział w licznych koncertach i spektaklach w kraju, jak i zagranicą (m.in. Francja, Niemcy, Indie, Stany Zjednoczone). W ramach działalności edukacyjnej Baletu występuje w programach edukacyjnych i koncertach dla dzieci organizowanych m.in. przez filharmonie: narodową i krakowską. Swoje umiejętności w zakresie tańców polskich oraz tańców dawnych szkoliła pod kierunkiem Romany Agnel, Leszka Rembowskiego oraz Dariusza Brojka, a także uczestniczyła w kursach tańca hiszpańskiego u AnyYepes. Jest autorką fragmentów choreografii do spektaklu Hymn dla Apollina.

SEBASTIAN KUBACKI – tancerz solista

Absolwent Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu. Na początku swojej drogi artystycznej związał się z Operą Krakowską. Uczestniczył w spektaklach baletowych repertuaru Opery, takich jak: Piotruś i wilk, Światy równoległe, czy Nastroje chwili, a także w licznych operach i operetkach (MakbetStraszny dwórHalkaKsiężniczka czardasza). Równocześnie współpracował z zespołem Oranim Dance Group, odnosząc sukcesy na scenach polskich jak i za granicą. W 2004 roku został członkiem zespołu Opery Śląskiej w Bytomiu i tam awansował na stanowisko Koryfeja Baletu. Wykreował tam między innymi partię tytułową w balecie Kot w butach, czy partię Króla Myszy w Dziadku do orzechów. W 2007 roku jako Harnaś wystąpił w widowisku muzycznym Harnasie Karola Szymanowskiego w inscenizacji Bogusława Nowaka i Anatola Kocyłowskiego. W 2009 r jako Koryfej Baletu powrócił na deski Opery Krakowskiej. Brał udział w spektaklach baletowych (m.in. SpojrzeniaKopciuszekOrfeusz i Eurydyka), oraz tańczył w operach (np. HalkaStraszny dwórCarmenDiabły z LoudunBaron cygańskiEugeniusz Oniegin, czy Ariadna na Naxos,). Ukończył również instruktorski kurs kwalifikacyjny z dziedziny tańca współczesnego (wyd. przez Ministerstwo Kultury Narodowe Centrum Kultury). Przez wiele lat współpracował z Baletem Cracovia Danza, jednak dopiero w 2018 roku na stałe dołączył do zespołu i wraz nim bierze udział w licznych koncertach i spektaklach w kraju i zagranicą. W ostatniej premierze Karnawał Arlekinów wykreował główną postać Arlekina.

SEBASTIAN SZUL – tancerz solista

Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie ukończył kierunki: Choreografia i Techniki Tańca oraz Pedagogika. Swoją edukację kontynuuje na studiach drugiego stopnia. Działał jako tancerz oraz choreograf zespołu Pro.Gres w Sanoku. W 2019 roku, podczas ogólnokrajowych zawodów Dance World Cup w Portugalii, zdobył pierwsze miejsce w kategorii Solo Contemporary Dance Boys. Wielokrotnie brał udział jako juror w przeglądach tanecznych na Podkarpaciu.  Do Baletu Cracovia Danza dołączył w 2019 roku i od tej pory uczestniczy w wielu spektaklach i pokazach, a także bierze udział w projektach edukacyjnych organizowanych zarówno przez Filharmonię Krakowską, jak i Narodową. Prowadzi warsztaty tańca współczesnego, jest instruktorem Studia Tańca OFFicyna w Krakowie.

Materiał: MGOKiR w Mroczy