13 kwietnia 2025 r. rozpoczęła się Wystawa Światowa Expo 2025 Osaka, Kansai – największe i najważniejsze wydarzenie gospodarczo-promocyjne na świecie. Udział Polski w wydarzeniu ma na celu wzmacnianie wizerunku na arenie międzynarodowej, nawiązanie nowych kontaktów gospodarczych oraz promocję polskiej nauki, kultury i turystyki. Za realizację projektu odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu pod nadzorem Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
Na znaczku przedstawiono wizualizację Pawilonu Polski. W grafice koperty FDC hasło przewodnie polskiej obecności na Expo: Poland. Heritage that drives the future oraz elementy florystyczne. W grafice datownika – nawiązujące do architektury bryły Pawilonu Polski widzianego z lotu ptaka – „fale kreatywności”, będące jedną z przewodnich grafik polskiej obecności na Expo.
Areną prezentacji kraju będzie Pawilon Polski o powierzchni blisko 1000 m². Architektura pawilonu reprezentuje główne hasło opowiadające o „genie kreatywności” Polaków i jego wartości dla przyszłości społeczeństw. Pawilon Polski znajdować się będzie w pobliżu Strefy Wody, przynależnej do jednego z podtematów Wystawy, jakim jest „Ratowanie Życia”. Projekt architektoniczny opiera się na zastosowaniu drewna, posiada organiczną formę dzięki łukom i krzywym. Forma bryły ma przywoływać skojarzenie rozchodzącej się fali kreatywności i innowacyjności Polaków – granice nie stoją na przeszkodzie, aby nowatorskie idee rozprzestrzeniały się daleko i wpływały na odległe obszary oraz aby zdobyta zagranicą wiedza powracała do grawitacyjnego środka narodu. Zaprojektowanie wyrazistej drewnianej fasady zbudowanej w oparciu o tradycyjną technikę łączenia drewna “Kigumi Koho”, to ukłon w stronę polskiej i japońskiej tradycyjnej architektury. Pawilon ma być dostępny dla różnych grup odbiorców i być pozbawiony „barier”. Towarzyszem wieloaspektowej podróży po ekspozycji Pawilonu Polski będzie postać Fryderyka Chopina. Utworów wybitnego polskiego kompozytora będzie można też słuchać podczas planowanych cyklicznych recitali fortepianowych w sali koncertowej Pawilonu. Za opracowanie koncepcji architektonicznej odpowiada polsko-hiszpański duet – Alicja Kubicka i Borja Martínez.
Polska zostanie zaprezentowana jako kraj, którego głównym zasobem są ludzie – kreatywni, otwarci, wykształceni, twórczy, odważni w swoich myślach i działaniach. Hasłem przewodnim udziału Polski w Expo jest „Poland. Heritage that drives the future” – „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość”. Polacy sięgają do swojego dziedzictwa, które jest inspiracją do poszukiwania nowych odpowiedzi na wyzwania współczesnego świata. Z dziedzictwa polskiej kultury wyłania się obraz niezłomności, otwartości, solidarności i chęci współdziałania, zwłaszcza w trudnych historycznie momentach widoczna jest ogromna kreatywna siła jednostek i całego społeczeństwa. Przekazywany przez pokolenia „gen kreatywności” pozwala działać na rzecz lepszej przyszłości, wspiera elastyczność względem nieoczekiwanych globalnych zmian, jest siłą generującą nowe idee rozwiązań technologicznych i społecznych. Idea ta widoczna jest w talencie Polaków do znajdowania nowych możliwości, zwracaniu uwagi na dobrostan mający źródło w naturze i nieustannej kreacji. Oprócz wydarzeń o charakterze biznesowym, w trakcie półrocznej obecności Polski na Expo odbędą się liczne wydarzenia o charakterze kulturalnym i naukowym, w tym codzienne recitale z muzyką Fryderyka Chopina. Do najważniejszych wydarzeń na Expo należy zaliczyć oficjalną Ceremonię Otwarcia Pawilonu Polski, Święto Konstytucji 3 Maja (data pokrywa się z obchodami Dnia Konstytucji Japonii), Narodowy Dzień Polski. Tego dnia Polska zaprezentuje się szerokiemu gronu międzynarodowej publiczności zwiedzającej Wystawę.
Emisja powstała w ścisłej współpracy i na podstawie materiałów graficznych od Wnioskodawcy – Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
– autor projektu znaczka: Roch Stefaniak
– liczba znaczków: 1 w bloku
– wartość: 12,00 zł
– nakład: 90 000 szt.
– technika druku: offset
– format znaczka: 31,25 x 43 mm
– format bloku: 70 x 90 mm
– papier: fluorescencyjny
– numer katalogowy znaczka: 5441
– numer katalogowy bloku: 272
– numer katalogowy koperty FDC: 2355
– data wprowadzenia do obiegu: 13 kwietnia 2025 r.
Sprzedaż rozpoczęła się 13 kwietnia o godzinie 8:00.
Koperty FDC nie będą dostępne w dniu emisji.
Poczta Polska