W dniu 20 listopada 2019 r. odbyło się spotkanie przedstawicieli samorządu powiatu nakielskiego, reprezentowanego przez członków Zarządu Powiatu, Przewodniczącego Rady Powiatu, przewodniczącej Komisji Zdrowia Rady Powiatu oraz radnych Rady Powiatu z obszaru Gminy Szubin z prezesem i członkiem Zarządu Nowego Szpitala w Nakle i Szubinie. W spotkaniu uczestniczyli również Burmistrz Szubina, Przewodnicząca Rady Miejskiej Szubina, przewodnicząca Komisji Zdrowia i Polityki Społecznej Rady Miejskiej Szubina oraz członek rady nadzorczej spółki, wskazany przez powiat nakielski.
Spotkanie w całości poświęcono planom spółki dotyczącym likwidacji dostępu do nocnej
i świątecznej pomocy zdrowotnej, świadczonej w siedzibie szpitala w Szubinie.
Zarząd Spółki nie zadeklarował zmiany swojego stanowiska, potwierdzając wdrożenie planów likwidacji dostępu do nocnej i świątecznej pomocy zdrowotnej, świadczonej w siedzibie szpitala w Szubinie od dnia 1 grudnia 2019 r.
Władze samorządu powiatowego i Gminy Szubin niezmiennie żądają cofnięcia decyzji przez Zarząd Spółki, oczekując utrzymaniu charakteru świadczeń z zakresu nocnej i świątecznej pomocy zdrowotnej w Szubinie w dotychczasowej formule.
Działania zmierzające do zaprzestania świadczenia tych usług w Szubinie musiały spotkać się ze zdecydowaną reakcją władz powiatu, dla których bezpieczeństwo pacjentów jest najwyższym nakazem. W dniu 22 listopada 2019 r. Zarząd Powiatu podjął jednogłośnie stanowisko, które publikujemy poniżej. Jednocześnie postanowił podjąć kolejne kroki prawne, przewidziane w ustawie Kodeks spółek handlowych.
STANOWISKO
ZARZĄDU POWIATU NAKIELSKIEGO
z dnia 22 listopada 2019 r.
w sprawie decyzji Zarządu Nowego Szpitala w Nakle i Szubinie o likwidacji dostępu do nocnej i świątecznej pomocy zdrowotnej, świadczonej w siedzibie szpitala w Szubinie.
- Zarząd Powiatu kategorycznie sprzeciwia się likwidacji dostępu do nocnej i świątecznej pomocy zdrowotnej, świadczonej w siedzibie szpitala w Szubinie, dostrzegając w tej decyzji bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa zdrowia mieszkańców tej części powiatu nakielskiego.
- Wobec oświadczenia Prezesa Zarządu Spółki Nowy Szpital w Nakle i Szubinie, wyrażonego podczas spotkania w dniu 20 listopada 2019 r., potwierdzającego sformalizowanie powyższej decyzji poprzez dopełnienie określonej w prawie procedury uzyskania zgody Narodowego Funduszu Zdrowia, Zarząd Powiatu oczekuje bezzwłocznych działań, przywracających stan aktualny, poprzez wycofanie wniosku
z NFZ. - Zarząd Powiatu z dezaprobatą przyjmuje brak jakiejkolwiek kampanii informacyjnej wśród mieszkańców o zakłóceniach w dostępie do świadczeń nocnej i świątecznej pomocy zdrowotnej, a także nieinformowanie Zarządu Powiatu o występujących problemach. Sytuacja, w której Zarząd Powiatu o kryzysie w dostępie do świadczeń medycznych dowiaduje się poprzez nieoficjalne kanały informacji jest niedopuszczalna i narusza nie tylko dobre zasady, ale również obowiązki Zarządu Spółki wobec jej udziałowców.
- Zarząd Powiatu oczekuje od Grupy Nowy Szpital Holding S.A., większościowego udziałowca spółki Nowy Szpital w Nakle i Szubinie, wsparcia działań Zarządu Powiatu, Radnych Rady Powiatu Nakielskiego, Radnych Rady Miejskiej Szubina, Burmistrza Szubina oraz innych osób, dla których bezpieczeństwo zdrowia mieszkańców jest celem nadrzędnym.
- Zarząd Powiatu deklaruje otwartość na dalsze rozmowy z Zarządem Spółki oraz Zarządem udziałowca większościowego, które będą prowadzić do zapewnienia stabilnego sytemu dostępu do świadczeń medycznych dla mieszkańców powiatu nakielskiego.
- Stanowisko doręczyć Zarządowi Spółki Nowy Szpital w Nakle i Szubinie, Zarządowi Spółki Grupa Nowy Szpital Holding S.A., Radzie Powiatu Nakielskiego, Radzie Miejskiej Szubina i Burmistrzowi Szubina.
opracował: Zbigniew Kubisz