Styczeń w Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy

Moda, obyczaje i medycyna, postać niezwykłej malarki oraz nauka kaligrafii. Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy rozpocznie nowy rok promowaniem wiedzy i kultury. Zainteresowani na pewno nie będą zawiedzeni ciekawymi wykładami i praktyką starożytnego pisma.

W środę 12 stycznia MOB zaprasza na wykład Anny Nadolskiej z cyklu „Ona i Kultura:
„Z Haiti do Bydgoszczy. Wanda Gentil-Tippenhauer – malarka (nie)zwykła”. Prelegentka jest kustoszką, kierowniczką Działu Historii bydgoskiego Muzeum Okręgowego, kuratorką wystaw stałych i czasowych, badaczką roli kobiet w życiu kulturalnym międzywojennej Bydgoszczy. Tym razem przygotowała opowieść o życiu Wandy Gentil-Tippenhauer, niezwykłej malarki kojarzonej głównie z Tatrami, które umiłowała, przemierzyła na nartach
i najczęściej malowała. Zanim ta urodzona na Haiti artystka i miłośniczka gór osiadła
w Zakopanem. W okresie międzywojennym utrzymywała prywatne
i zawodowe kontakty z Bydgoszczą. W naszym mieście udzielała się w środowisku artystycznym. W jej dorobku twórczym można znaleźć prace plastyczne, do których inspirację czerpała z pejzażu Bydgoszczy.

Gentil-Tippenhauer jest jedną z nielicznych artystek, które kreowały bydgoską plastykę
w Drugiej Rzeczypospolitej. Anna Nadolska przybliży nieznane bydgoszczanom związki artystki z kulturą przedwojennej Bydgoszczy.

  • Środa, 12 stycznia 2022 r., godz. 18.00, ul. Gdańska 4, Muzeum (sala audiowizualna), wstęp – 1zł

Ideał w welonie

Tydzień później, z cyklu „Wykłady do wystawy”, dr Anna Straszewska opowie jak wyglądała idealna panna młoda, przyglądając się strojom ślubnym z lat 1850-1950. Warto wiedzieć,
że wizerunek panny młodej w długiej białej sukni z welonem ostatecznie ukształtował się
w połowie XIX wieku. Jednak jego symbolika zmieniła znaczenie pod wpływem rewolucji obyczajowej w latach 60. i 70. XX wieku. Zakwestionowaniu uległa tradycyjna rola kobiety, a także normy obyczajowe i konwenanse, którym w latach 1850-1950 podporządkowany był w kulturze zachodniej sposób ubierania. Osobiste preferencje panny młodej miały wówczas mniejsze znaczenie niż szereg sztywnych zasad – dzisiaj już nieczytelnych i zapomnianych. Fason sukni, dobór tkanin oraz dodatków uzależnione były od wieku i pozycji społecznej panny młodej. Musiała ona także wziąć pod uwagę charakter ceremonii, jej czas i miejsce. Kobiety powtórnie stające na ślubnym kobiercu, by nie narazić się na ostracyzm, nie mogły sobie pozwolić na strój symbolizujący duchową niewinność oraz dziewictwo, jakich oczekiwano od idealnej kandydatki na żonę.

Prelegentka, dr Anna Straszewska pracuje w Redakcji Słownika Artystów Polskich
w Instytucie Sztuki PAN, a także wykłada historię sztuki XIX w. i historię ubioru w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Koordynuje także pracę Klubu Kostiumologii
i Tkaniny Artystycznej przy Oddziale Warszawskim Stowarzyszenia Historyków Sztuki.

  • Środa, 19 stycznia 2022 r., godz. 18.00, ul. Gdańska 4, Muzeum (sala audiowizualna), wstęp – 1 zł

Czym jest jatrochemia?

W piątek 21 stycznia MOB kontynuuje cykl z „Medycyna dla dociekliwych”wykładem „Zdrowie i choroba – ewolucja pojęć w epoce nowożytnej. Anatomia. Jatrochemia.  Jatrofizyka”. Temat przybliży dr hab. Wojciech Ślusarczyk, opowiadając o lecznictwie ludów epoki nowożytnej, nie szczędząc także ciekawostek z dziedziny anatomii i chemii leków. Autor wykładu jest kierownikiem Pracowni Historii Farmacji i Medycyny w MOB.

  • Piątek 21 stycznia 2022 r., godz. 18.00, ul. Gdańska 4, Muzeum (sala audiowizualna), wstęp – 1 zł

Kiedy wynaleziono torebkę?

Na koniec miesiąca MOB zaprasza na kolejną prelekcje z cyklu „Wykłady do wystawy”. Będzie to „Historia damskiej torebki”, o której opowie Joanna Regina Kowalska kustoszka kolekcji tkanin Muzeum Narodowego w Krakowie. Damska torebka zdaje się być akcesorium towarzyszącym kobietom od zarania dziejów. Gdzie indziej panie nosiłyby arsenał niezbędnych utensyliów. Tymczasem historia damskiej torebki noszonej na co dzień sięga zaledwie początków XIX wieku. Niezbędna stała się dopiero u progu dwudziestego stulecia, ale dzisiaj żadna z kobiet nie może wyobrazić sobie bez niej życia. Zwłaszcza, że torebki potrafią odznaczać się niezwykłą urodą. W czasie wykładu prześledzimy historię damskiej torebki do lat 50. XX wieku.

  • Sobota, 28 stycznia 2022 r., godz.18:00, Muzeum, ul. Gdańska 4 (sala audiowizualna), wstęp – 1 zł

Warsztaty ściętej stalówki

MOB będzie dalej prowadziło zajęcia cieszące się olbrzymim zainteresowaniem: warsztaty kaligrafii. Pierwsze z nich „Uncjała- wstęp do stalówki ściętej”, odbędą się 22 stycznia. Uncjała to pismo, którego najstarsze przykłady pochodzą z III wieku. Jako pismo książkowe, kodeksowe używana była aż do wieku VIII. – Pismo to najczęściej wykorzystujemy jako pretekst do pierwszego spotkania ze stalówką ściętą, nie tylko ze względu na chronologiczne nawiązania historyczne. Jej okrągłe kształty stają się doskonałym ćwiczeniem, wprowadzeniem w świat kaligrafii – informują organizatorzy zajęć. Poprowadzi je Aleksandra Ćwikowska, założycielka Nice Letter Studio w Warszawie, stypendystka, a następnie członkini, Polskiego Towarzystwa Kaligraficznego, a także Chicago Calligraphy Collective. Jest autorką licznych kursów i warsztatów kaligraficznych.

22 stycznia 2022 roku godz. 13:00, ul. Gdańska 4 Muzeum (sala audiowizualna)

Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zakupu biletów.

Wstęp: 35 zł

Bilety można zakupić na dwa sposoby:

– w kasie Muzeum Okręgowego, ul. Gdańska 4 (z wyjątkiem poniedziałków)

– przelewem na konto nr 45 1240 1183 1111 0011 0159 1497

W tytule przelewu należy wpisać: „Wstęp do MOB – Uncjała – imiona i nazwiska uczestników – adres e-mail – numery telefonu”, oraz przesłać potwierdzenie przelewu na adres: nauka@muzeum.bydgoszcz.pl

Po japońsku

Natomiast 29 stycznia MOB zaprasza na warsztaty kaligrafii japońskiej dla początkujących

Trzygodzinną przygodę z pędzlem i tuszem uczestnicy rozpoczną tak, jak japońscy adepci kaligrafii, od *eiji happō*, nauki ośmiu podstawowych pociągnięć pędzla, na których bazują wszystkie ideogramy sino-japońskie *kanji*. Poznają też podstawy teoretyczne i praktyczne, historię kaligrafii, jej cechy szczególne oraz instrumentarium. W ten dziwny świat wprowadzi ich Wojciech Nowak.

Zapowiedzi wszystkich imprez znajdziecie na stronie www.muzeum.bydgoszcz.pl, a także
na Facebooku.

29 stycznia 2022 r. o godz. 13:00, Muzeum ul. Gdańska 4 (sala audiowizualna)

Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zakupu biletów.

Wstęp: 35 zł

Bilety można zakupić na dwa sposoby:

– w kasie Muzeum Okręgowego, ul. Gdańska 4 (z wyjątkiem poniedziałków)

– przelewem na konto nr 45 1240 1183 1111 0011 0159 1497

W tytule przelewu należy wpisać: „Wstęp do MOB – Kaligrafia japońska dla początkujących – imiona i nazwiska uczestników – adres e-mail – numery telefonu”, oraz przesłać potwierdzenie przelewu na adres: nauka@muzeum.bydgoszcz.pl

Janusz Milanowski – Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy

zdjęcie wyróżniające: „Kanał w Bydgoszczy”, Wanda Gentil-Tippenhauer, akwarela, 1925 r., wł. Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, foto. Wojciech Woźniak/MOB