W bydgoskich Młynach Rothera na Wyspie Młyńskiej zobaczyć można trzy atrakcyjne wystawy o typografii – technice druku wypukłego oraz sztuce kształtowania struktur i aranżacji języka w jego wizualnym wymiarze:
Typoteka – indeks polskich krojów pisma / Type Text Poster Exhibition /Type Text Roots
Pierwsza z nich eksponowana będzie do końca grudnia 2024, dwie kolejne – do 5 grudnia 2024.
Tradycyjnie i potocznie termin „typografia” określa drukarstwo z zastosowaniem czcionek, mówio zagadnieniach dotyczących procesów projektowania liter, cyfr i innych znaków drukarskich oraz wzajemnych relacjach pomiędzy nimi zachodzących, o układzie graficznym drukowanej publikacji i szacie graficznej strony internetowej www. Współcześnie typografię postrzega się jako projektowanie ułatwiające czytanie, ważny środek i narzędzie w komunikacji wizualnej (rozmieszczania materiałów tekstowych i ilustracyjnych na kartce papieru, powierzchni reklamowej i w przestrzeni cyfrowej, na ekranie).
Typoteka – indeks polskich krojów pisma
Wystawa gromadzi wizerunki liter, cyfr i znaków pisma projektowane przez artystów, designerów, literników, grawerów stempli drukarskich, giserów, z których drukarze i inni użytkownicy tworzą napisy, składają teksty, wykonują reklamy. Prezentuje pisma drukarskie i typograficzne, które reprodukowane są na określonych czcionkach, matrycach, nośnikach transferycznych, wreszcie w postaci fontów cyfrowych.
Pismo jest istotnym elementem cywilizacji, jest nośnikiem kultury. Sam tylko alfabet łaciński jest komunikacyjnym spoiwem obywateli wielu krajów, wyznawców różnych religii, przedstawicieli różnych kultur.Pismo drukarskie było niegdyś wytworem przemysłowym. Aby można było nim złożyć tekst, musiało być odlane na metalowych czcionkach lub wyprodukowane na innym fizycznym nośniku. Proces ten wymagał zaangażowania zespołu ludzi, często dziś bezimiennych. Dziś fonty cyfrowe mogą powstawać na przenośnym komputerze wyposażonym w odpowiedni program.
Type Text Poster Exhibition
„Type Text Poster Exhibition” to międzynarodowa kolekcja plakatów typograficznych zbieranych od 2017 roku. Stanowi ona zbiór kuratorski zgromadzony na przestrzeni lat przez kuratorkę projektu dr hab. Agnieszkę Ziemiszewską (dotychczas prezentowany był na Dubai Design Week, na Sorbonie w Paryżu , w Warszawie towarzyszył Międzynarodowemu Biennale Plakatu, a w Łodzi – Festiwalowi Designu). Kolekcja gromadzi różne aspekty sztuki typograficznej, ukazując siłę litery jako formy artystycznej zarówno w tej statycznej (plakat, grafika), jak i dynamicznej (typografia kinetyczna) warstwie. Poświęcona jest postawom i tradycjom konstruktywizmu i suprematyzmu, Bauhausu i nowej typografii niemieckiej, holenderskiego De Stijl, węgierskiego Kassáka, kaligrafii arabskiej, chińskiej, czy japońskiej. Ale to także spojrzenie w przyszłość na rodzące się nowe tendencje, związane z językiem, jego zapisem, elektroniką i komunikacją w szerszym znaczeniu.Jedna ze znakomitych projektantek powiedziała kiedyś, że słowa mają znaczenie, typografia ma duszę, ale dopiero połączone ze sobą stanowią spektakularną kombinację. Projekt „Type Text Poster” symbolicznie łączy artystów, typografów z całego świata i odbiorców ich dzieł bez względu na język jakim się posługują.
Type Text Roots
„Type Text Roots” to międzynarodowy projekt poświęcony statycznej i kinetycznej typografii, rozpoczęty w 2017 roku. Gromadzi prace zaprojektowane przez studentów z różnych uczelni na wspólny temat.Do każdego projektu dołączony jest krótki opis, który wyjaśnia zamysł autora i ideę pracy. W ten sposób można nie tylko podziwiać poszczególne realizacje, ale także poznać fascynujące opowieści i doświadczenia, które zainspirowały młode artystki i młodych artystów. Zanikające języki Ameryki Południowej, specyficzne duńskie i niemieckie znaki diakrytyczne, związek pisma z haftem w Polsce, poetyka kaligrafii perskiej, czy idee wolności wyrażane poprzez typografię, to tylko niektóre z głębszych treści i znaczeń, które można znaleźć w tych pracach. Chociaż projekt dotyczy języków poszczególnych regionów i nawiązuje do tradycji ojczyzn autorów, zaprojektowane przez nich prace często niosą ze sobą uniwersalne przesłanie zrozumiałe pod każdą szerokością geograficzną.W tegorocznej edycji projektu udział wzięli studenci 18 uczelni z Boliwii, Chin, Danii, Iranu, Litwy, Niemiec, Polski, Szwecji, Turcji, Włoch, Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
(materiał nadesłany, foto Aneta Pawska / Młyny Rothera)