Jeden z kierunków oświatowych na rok szkolny 2024/2025 zakłada realizację edukacji prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej oraz naukę udzielania pierwszej pomocy. Zgadnie z tym założeniem uczniowie drugich klas o profilu biologiczno-chemicznych pod opieką wychowawców, Kamili Stasiewskiej i Joanny Palki, brali udział w zajęciach zorganizowanych przez pracowników Centrum Symulacji Ratownictwa Medycznego i Centrum Symulacji Medycznych w Pile.
Dzięki uprzejmości Jego Magnificencji dra hab. Donata Mierzejewskiego, prof. Akademii Nauk Stosowanych im. Stanisława Staszica licealiści z I LO i ich opiekunki mogli zapoznać się z wyposażeniem wybranych sal, w których studenci kierunków medycznych rozwijają umiejętności i uczą się procedur postępowania z przyszłymi pacjentami. Przeprowadzane są tam także dla nich egzaminy praktyczne.
Uczniowie mieli okazję skorzystania z Wirtualnej Symulacji Medycznej, która jest jedną z najnowszych metod edukacji, umożliwiających symulację realistycznych metod leczenia bez stwarzania zagrożenia dla prawdziwego pacjenta. Drugoklasiści z Krzywoustego mogli też korzystać ze stołu anatomicznego, który prezentuje wirtualne ciało ludzkie w rzeczywistych rozmiarach. Ułatwia to przyszłym medykom poznanie budowy i rozmieszczenia poszczególnych narządów i układów. Zawiera unikalną realistyczną i dokładną wizualizację 3D anatomii ludzkiej.
Ponadto uczniowie klas biologiczno-chemicznych byli w ambulansie karetki pogotowia wyposażonym w nowoczesny specjalistyczny sprzęt ratunkowy.Mogli też wykonać symulowaną defibrylację i masaż serca na sztucznym pacjencie.
Kolejnym fascynującym miejscem dla przyszłego personelu medycznego była Katedra Pielęgniarstwa w Centrum Symulacji Medycznych, gdzie była okazja zobaczyć, jak specjalistyczne fantomy ożywają, a nawet rozmawiają. Tu uczniowie ćwiczyli umiejętności z wykorzystaniem bezpośredniej informacji zwrotnej udzielanej przez elektronicznego pacjenta. Uczyli się postępowania z przypadkami skomplikowanymi i rzadkimi. Zobaczyli, jak sprawdzić nabytą wiedzę i umiejętności praktyczne w warunkach klinicznych w bezpiecznym środowisku, w którym popełnienie błędu nie powoduje krzywdy pacjenta. Z wielkim zainteresowaniem i zaangażowaniem uczyli się wykonywania na dziecięcych symulatorach niektórych umiejętności, np. sprawdzania odruchu źrenicznego, osłuchiwania pacjenta za pomocą stetoskopu czy rozpoznawania stanu zdrowia noworodka. Było to dla wszystkich ekscytujące przeżycie. Być może dla wielu będzie to przyszłe miejsce nauki na kierunkach medycznych.
Serdecznie dziękujemy pracownikom Centrum Symulacji Ratownictwa Medycznego i Centrum Symulacji Medycznych w Pile za umożliwienie naszym uczniom zapoznania się z wyposażeniem niektórych sal dydaktycznych, a tym samym zasymulowania pracy w zawodach medycznych.
Tekst: Joanna Palka