Wycieczka do stolicy uczniów szkoły w Potulicach

W miniony piątek uczniowie klas IV-VIII Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Dzieci Potulic udali się na dwudniowa wycieczkę do stolicy naszego kraju. Zapoznaliśmy się z najważniejszymi miejscami polskiej historii, słynnymi skarbami kultury i sztuki oraz poczuliśmy smak wielkiego miasta.

Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy bardzo patriotycznie na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach, zatrzymując się nad grobami znanych osób i bohaterów. Byli wśród nich m.in. Bronisław Geremek, Jacek Kuroń, ale także dzielni młodzi obrońcy Warszawy z roku 1944, młode harcerki i harcerze, znani starszym uczniom z powieści „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego, a więc Rudy, Alek i Zośka. Przewodnik miejski pasjonująco opowiadał o ich losach, o Akcji pod Arsenałem, a także o Cudzie nad Wisłą 1920 roku.  Wśród tak wielu nie brak też znanych sportowców jak Irena Szewińska, ludzi kultury i sztuki jak reżyser Janusz Morgenstern oraz bardzo wielu innych. Mogliśmy zobaczyć także pomnik tych, który zginęli pod Smoleńskiem. Usłyszane opowieści wpisują się dokładnie w sens myśli Norwida „Jeśli chcesz poznać miasto i ziemię, idź na ich cmentarze…”

Stamtąd udaliśmy się na Stare Miasto rozpoczynając od ogólnego spojrzenia na Kolumnę Zygmunta i Zamek Królewski.. Stamtąd wśród malowniczych uliczek poszliśmy spacerkiem na punkt widokowy, by spojrzeć z oddali na Wisłę oraz dumny biało-czerwony „kosz” Stadionu Narodowego i sfotografować się na Starym Rynku  z Syrenką, której legendę znamy już od najmłodszych klas szkoły. Spacerkiem obeszliśmy Barbakan i część murów miejskich, oglądając także Pomnik Małego Powstańca. Sympatycznym zakończeniem tego spaceru był pyszny kawałek pizzy.

Dość oryginalną atrakcją był dla nas zjazd ruchomymi schodami, na których nikomu nie udało się poślizgnąć. Udaliśmy się naszymi dwoma autokarami pod Belweder i pomnik Chopina w Parku Łazienkowskim. Tam mogliśmy podziwiać Pałac na wodzie, a także uroki zieleni, barwne pióra pawia, skaczące wiewiórki, a także powąchać kwitnący jaśmin.

Zadowoleni zawitaliśmy na nasz nocleg, którym był Hostel „Wiktoria”  w Szymanowie, gdzie czekała nas smaczna obiadokolacja i długa, a spokojna noc z dala od zgiełku wielkiej metropolii. Sobotę rozpoczęliśmy w Muzeum Narodowym, biorąc udział w warsztatach tematycznych i podziwiając zbiory muzealne. Młodsza grupa prowadziła ożywiona dyskusje o wykopaliskach w Sudanie, a starsza o malarstwie klasycznym. Mogliśmy usłyszeć historie powstania malowideł ściennych w Faras, próbując zrozumieć przesłanie Anny  z palcem na ustach zachęcającej do ciszy, a także malowidła historycznego Bitwa pod Grunwaldem.

Pełni wrażeń z historii sztuki udaliśmy spiesznym krokiem Nowym Światem i Krakowskim Przedmieściem do Zamku Królewskiego. Tam mogliśmy podziwiać tron króla, obrazy m.in. Canaletta, piękne sale pałacowe i wysłuchać ciekawych historii z życia królów Polski. Pani przewodnik opowiadała miłym głosem tak ciekawie, że nie było mowy o znużeniu i nudzie.

Krótki spacer po Starym Mieście zawiódł nas pod mury katedry warszawskiej i na lody. Na koniec zostało nam Muzeum Powstania Warszawskiego, które obejrzeliśmy w małych grupach. Jego interaktywny charakter bardzo nam się podobał. Po pysznym obiedzie wyruszyliśmy zadowoleni w drogę do domu.