Wystawa „Fotografie artystów z Société française de photographie” w warszawskim Muzeum Narodowym
15 listopada 1854 roku w Paryżu, zaledwie trzy lata po ogłoszeniu wynalazku nowej techniki negatywowo-pozytywowej, grono dziewięćdziesięciu trzech osobistości ze świata sztuki, nauki i polityki założyło Francuskie Stowarzyszenie Fotograficzne (Société française de photographie). Nowy, międzynarodowy związek organizował wystawy i wykłady o fotografii, wydawał poświęcone jej czasopism „Bulletin de Société Français de Photographie”, z entuzjazmem popularyzował najmłodszą dziedzinę sztuki. Stowarzyszenie funkcjonuje do dziś, prowadzi badania nad historią i znaczeniem fotografii. Posiada dużą kolekcję fotografii oraz literatury o niej. Wydaje – obok „Bulletin…” – pismo poświęcone historii i krytyce fotografii „Études photographique”. Obecnie mieści się w Paryżu przy 71, rue de Richelieu.
Gabinet Fotografii Muzeum Narodowego w Warszawie zaprasza (do 27 października 2024) na bardzo interesujący pokaz zdjęć wykonanych przez członków ugrupowania, do którego należeli n.in. Ludwig Angerer, Hippolyte Bayard, Roger Fenton, Gustave Le Gray, Nadar (Gaspar-Felix Toumachon), Carlo Naya, Charles Negre, August Oppenheim, Camille Silvy, John Stewart. Do elitarnego grona paryskiego Stowarzyszenia należeli także polscy fotografowie: Karol Beyer i Konrad Brandel z Warszawy, Aleksander Branicki z Suchej Beskidzkiej, Józef Kordysz z Kamieńca Podolskiego, Józef Czechowicz z Wilna, Karol Migurskiz Odessy, Ludwik Szaciński z Oslo, Aleksander Ken i Benedykt Tyszkiewicz z Paryża.
W Gabinecie Fotografii prezentowane są dzieła pozwalające zagłębić się w świat dawnych technik fotograficznych. Każdy z członków Stowarzyszenia miał indywidualnie wypracowany warsztat twórczy. Większość z nich stosowała technikę negatywu kolodionowego. Użycie pokrytej kolodionem szklanej płyty jako podłoża negatywu pozwalało na zapisywanie obrazów o doskonałej ostrości. Proces naświetlania, wywoływania i utrwalania dawało odbitki monochromatyczne, ale o zabarwieniu w rozmaitych tonacjach ugrów, sepii, brązów, w zależności od dobieranych przez fotografów związków chemicznych. Na wystawie zobaczyć można autorskie odbitki Gustave’a Le Graya. Jedną z nich jest widok Morza Śródziemnego, w unikalny sposób obrazujący dynamikę fal morskich i niebo ożywione chmurami. Le Gray sfotografował osobno morze i niebo, a pozytyw wykonał z obu negatywów. Dzięki temu uzyskał malarskie studium natury, jakiego wówczas nie można było osiągnąć bez zastosowania fotomontażu negatywowego.
Niektórzy członkowie Stowarzyszenia pozostali wierni wcześniejszej technice negatywowo-pozytywowej, czyli kalotypii. Odbitki wykonywane z papierowych negatywów na papierach solnych ukazują pejzaże autorstwa Henriego Le Secqa, Eugene’a Cuveliera i Johna Stewarta. Kalotypie wyróżniają się widoczną fakturą papieru, miękkością obrazu, są matowe i zamglone. Ta artystyczna technika powoli traciła zwolenników, aby triumfalnie powrócić w końcu XIX wieku.
(na podstawie materiału prasowego MNW)
materiał: nadesłany
zdjęcia: Gabinet Fotografii. Fotografie artystów z SFP
zdjęcie wyróżniające: Aleja leśna w Fontainebleau Le Gray, Gustave (1820-1884) Data: ok. 1855-1857