Kluczowe dla naszego regionu uwagi do koncepcji CPK nie zostały uwzględnione. Ma być budowana linia kolejowa z Nakła do Okonka

Jak informuje Spółka CPK w ramach prowadzonych konsultacji społecznych wpłynęło ponad 146 tys. uwag, co może robić statystycznie wrażenie. Najważniejsze jest jednak to jak się do nich odniesiono, stąd też przygotowaliśmy podsumowanie tych konsultacji, z punktu widzenia województwa kujawsko-pomorskiego. Jeżeli chodzi o nasze województwo, w dokumencie zawarta jest koncepcja budowy nowych linii kolejowych nr 5 i 400 oraz obejmuje on koncepcje poprowadzenia drogi ekspresowej S-10 na odcinku od CPK do Torunia.

W praktyce za dużo nie możemy jednak napisać, bowiem prawie wszystkie uwagi dotyczące naszego regionu zostały odrzucone.

Linia nr 5

Według koncepcji linia kolejowa nr 5 biec ma z CPK, obok Włocławka, zahaczając o Grudziądz, do Trójmiasta. Od linii nr 5 ma się pojawić odbicie do Włocławka, aby za pomocą istniejącej już linii nr 18 obsługiwać: Włocławek, Toruń i Bydgoszcz. Taki przebieg przez samorządowców z naszego województwa był oceniany dość negatywnie, stąd też pojawiły się różne wnioski.

W tym tygodniu pisaliśmy o tym, że rozważana jest poprowadzenie linii nr 5 przy wschodnich granicach Włocławka, dzięki czemu miasto zyskałoby drugi dworzec. Jest to jedyna istotniejsza uwaga, którą oceniono pozytywnie, choć to nie decyduje, iż faktycznie linia pobiegnie przez Włocławek.

Dla przebiegu linii nr 5 złożono szereg uwag, które zakładały m.in.: poprowadzenie ciągu przez Toruń i Chełmżę, czyli bliżej na zachód; była też koncepcja Stowarzyszenia Samorządna Bydgoszcz, aby linie poprowadzić między Toruniem i Bydgoszczą, budując połączenie Solec Kujawski – Port Lotniczy – Trzciniec; była też propozycja wariantu oszczędnościowego, aby zbudować linię Włocławek – Inowrocław, a dalej wykorzystać biegnącą przez Bydgoszcz linię 131, która jest obecnie modernizowana. Wszystkie te propozycje zostały odrzucone.

 

Koncepcje CPK, okolice Włocławka i Lipna

W wykazie zgłoszonych nie było jednak zapowiadanej przez Zarząd Województwa koncepcji poprowadzenia tej linii pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem.

Linia nr 400 Nakło – Okonek

Jak wspomniano wcześniej, od linii nr 5 pojawi się odnoga do linii nr 18, która ma być zmodernizowana na odcinku Włocławek – Toruń – Bydgoszcz – Nakło nad Notecią. Od Nakła planuje się budowę linii nr 400 dla obsługi Koszalina i Kołobrzegu. Również do tej linii zgłoszono uwagi jak poprowadzenie linii przez Wyrzysk, czy koncepcja Urzędu Marszałkowskiego, aby linię poprowadzić od Maksymilianowa przez Koronowo, Więcbork i Złotów. Obie uwagi zostały odrzucone. Koncepcję przez Koronowo oceniono negatywnie, bowiem zakładała wydłużenie trasy o około 35 km, przy objęciu słabo zaludnionych obszarów.

 

Droga S-10

Na koniec w kwestii drogi ekspresowej S-10, choć specjalnie nie ma się do czego odnosić, bowiem w toku konsultacji nie wypracowano ostatecznego korytarza, w jakim przebiegnie ta droga ekspresowa. Może biec ona bezpośrednio do Torunia, ale jedna z koncepcji zakłada przebieg nawet w okolicach Włocławka ,z wykorzystaniem później fragmentu autostrady A1 do Torunia.

źródło: Portal Kujawski.pl

zdjęcie: Dariusz Wojciechowski