Nakło nad Notecią: Nad Wełtawą i modrym Dunajem. Relacja uczestników wycieczki

W dniach 25-29 września 2023 roku odbyła się wycieczka szkolna młodzieży z I LO w Nakle nad Notecią do Wrocławia i czterech stolic europejskich zorganizowana przez panią Violettę Hejzę. Pierwszego dnia zwiedzaliśmy stolicę województwa dolnośląskiego. Panoramę Starego Miasta podziwialiśmy z drugiego brzegu malowniczej Odry. Widzieliśmy też kamieniczki „Jaś i Małgosia” oraz uliczkę Stare Jatki. Przechadzaliśmy się również po Wyspie Piasek oraz Ostrowie Tumskim.

Następnego dnia udaliśmy się do Czech. Zwiedziliśmy Pragę i jej zabytki, m.in. Hradczany oraz Dzielnicę Żydowską. Spacerowaliśmy uliczkami Malej Strany, a następnie wkroczyliśmy na most Karola, z którego rozciągały się piękne widoki na Wełtawę. Trzeciego dnia wycieczki odwiedziliśmy Wiedeń – miasto Straussów, Mozarta i Bethovena. Stolica Austrii zachwyciła nas Starówką oraz Pałacem Hofburg – oficjalną siedzibą dworu cesarskiego. Na szczególną uwagę zasługuje Muzeum Sisi, cesarzowej Elżbiety. Mieliśmy również okazję podziwiać Pałac Schönbrunn – letnią rezydencję Habsburgów i spacerować po okolicznych ogrodach. Niektórzy z nas udali się również na wzgórze, by zrobić pamiątkowe zdjęcia z monumentalną Gloriettą. Na koniec dnia wstąpiliśmy do Katedry św. Szczepana.

Następnie obraliśmy kierunek na Budapeszt. Tam mieliśmy okazję zobaczyć Plac Bohaterów oraz Stare Miasto. Odbył się również malowniczy rejs statkiem po Dunaju, z którego mieliśmy zachwycający widok na Parlament, Górę i Łaźnie Gellerta oraz Zamek Królewski.

Ostatniego dnia zwiedzaliśmy Bratysławę, stolicę Słowacji. Pierwszym naszym przystankiem był taras widokowy znajdujący się obok Parlamentu, z którego podziwialiśmy Dunaj. Następnie udaliśmy się w okolice XIII-wiecznego Zamku, Starówki oraz Bramy Michalskiej. W każdym ze zwiedzanych miejsc przewodnicy przedstawiali nam w bardzo ciekawy i przystępny sposób historię zabytków, kulturę i liczne atrakcje do zwiedzania. Próbowaliśmy również lokalnych specjałów, takich jak bajgle z kasztanami czy strudle jabłkowe. Wycieczka zakończyła się szczęśliwym powrotem do Nakła. W przyszłości z pewnością odwiedzimy te miejsca ponownie!

Szczególne podziękowania należą się dla Biura Turystycznego Mag Travel, organizatorki wycieczki, pani Violetty Hejzy oraz opiekunów: pani Lidii Mathews i pana Macieja Janki.