Za miesiąc odbędzie się referendum ws. odwołania Burmistrza Miasta i Gminy Mrocza

Postanowieniem nr 82/2021 Komisarza Wyborczego w Bydgoszczy z dnia 20 października 2021 roku o przeprowadzeniu referendum gminnego w sprawie odwołania Burmistrza Miasta i Gminy Mrocza przed upływem kadencji wyznaczono termin przeprowadzenia referendum. Referendum odbędzie się w dniu 5 grudnia 2021 roku.

Przypominamy: w dniu 31 sierpnia 2021 roku podczas obrad XXXVIII sesji Rady Miejskiej w Mroczy podjęto uchwałę ws. odwołania Burmistrza Miasta i Gminy Mrocza z powodu nieudzielenia wotum zaufania w dwóch kolejnych latach. Na 14 radnych biorących udział w głosowaniu imiennym 12 była za podjęciem uchwały. Przewodniczący rady został zobowiązany do przekazania uchwały komisarzowi wyborczemu.

Referendum będzie ważne, jeżeli do urn pójdzie co najmniej 3/5 głosujących spośród tych, którzy uczestniczyli w wyborach, w których wybierano burmistrza. Burmistrz zostanie odwołany, gdy spośród ważnych głosów więcej będzie za odwołaniem niż przeciw. Wygaśnięcie mandatu burmistrza oznacza też odwołanie zastępcy burmistrza.

W przypadku odwołania burmistrza obowiązki jego do czasu nowych wyborów pełnić będzie osoba wyznaczona przez premiera.

Jeżeli referendum jest przeprowadzane na wniosek rady miejskiej z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium i będzie ważne, a więc ważnych głosów zostanie oddanych przeciw odwołaniu, to rada zostaje rozwiązana.

tekst opracował: Zbigniew Kubisz