Platforma raportowania historii pojazdów carVertical przeprowadziła badania mające na celu określenie krajów, w których zakup używanego samochodu jest najbardziej ryzykowny.
● odsetek samochodów z cofniętym przebiegiem
● średnia wartość cofniętych kilometrów w licznikach
● odsetek pojazdów uszkodzonych
● średnia wartość szkody
● udział samochodów używanych z importu
● średni wiek samochodów poddanych kontroliPonieważ czynniki te nie są jednakowo znaczące dla przejrzystości rynku, przypisano im różne wagi w Indeksie. Na przykład, średnia wartość cofniętych kilometrów w licznikach ma większy wpływ na wynik niż średni wiek skontrolowanych pojazdów.
Przetwarzanie tak wielu raportów historii samochodu pozwala nam znaleźć wzorce na różnych rynkach i śledzić ich ewolucję.
Matas Buzelis, szef działu komunikacji w carVertical
Kraje zachodnie są bardziej transparentne
Wszystkie te kraje są kluczowymi graczami w przemyśle motoryzacyjnym. Niemcy, Włochy i Francja produkują wiele pojazdów, a także – poprzez eksport – zasilają resztę regionu w samochody używane.
Matas Buzelis, szef działu komunikacji w carVertical
O ile odsetek pojazdów z przekręconymi licznikami jest jednym z najniższych w Chorwacji (10,3%), to charakteryzuje się ona znaczną liczbą samochodów importowanych (69,3%) i uszkodzonych (56,4%).
Znacznie wyższy udział importu używanych samochodów jest jednym z kluczowych powodów, dla których kraje wschodnie są o wiele bardziej dotknięte oszustwami. Import bezpośrednio zwiększa wskaźniki cofania liczników – śledzenie takich przestępstw wymaga wiele wysiłku, zwłaszcza w przypadku transakcji międzynarodowych.
Matas Buzelis, szef działu komunikacji w carVertical
Polska ma najwyższy odsetek uszkodzonych samochodów