III Bydgoskie Forum Bursztynowego Szlaku

DCIM100MEDIADJI_0340.JPG

– Pozostaje mi życzyć odwagi, determinacji, abyśmy myśleli rzeczywiście w kategoriach i w perspektywie przyszłych pokoleń – mówił podczas otwarcia III Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku minister Łukasz Schreiber. Wydarzenie wpisywało się w 90. rocznicę budowy Magistrali Węglowej.

Najważniejszym projektem dla rozwoju bydgoskiego węzła logistycznego jest budowa terminalu intermodalnego Bydgoszcz-Emilianowo, milowym krokiem dla jego realizacji była wydana 4 lipca przez wójta gminy Nowa Wieś Wielka decyzja środowiskowa. Prezes spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo Paweł Bukowski wskazywał, że ta decyzja nie jest jeszcze prawomocna, w czym dopatruje się sporego ryzyka do planu budowy terminalu do 2027 roku. Decyzję środowiskową zaskarżyła bowiem jedna organizacja: Bydgoskie Towarzystwo Ekologiczne –  Na tym etapie nie ma potrzeby posiadania prawomocnej decyzji środowiskowej, więc na tym etapie nie jest to potrzebne, ale to będzie potrzebne – mówił prezes Paweł Bukowski, wyrażając obawę, że jak postępowanie odwoławcze będzie się opóźniać, to może to opóźnić inwestycję lub wyeliminować ją z dofinansowania unijnego o które spółka wnioskuje.

– Argumenty padające w odwołaniu mam nadzieję, że nie wynikają ze złej woli tylko z pewnego rodzaju niewiedzy – ocenia Bukowski.

Terminal będzie obsługiwany przez suwnice RMG

Prezes Bukowski poinformował również, że udziałowcy spółki podjęli decyzję o wyborze wariantu terminalu, zdecydowano się na najdroższą formułę opartą o suwnice RMG, która pozwoli realizować przeładunki bezpośrednio na pociąg. Jednym z powodów tej decyzji jest uznawanie tego rozwiązania przez Unię Europejską za bardziej ekologiczne od reachstackerów co pozwala uzyskać wyższe dofinansowania, o które spółka zabiega.

Rząd wesprze starania Bydgoszczy o uzyskanie statusu węzła sieci bazowej
W kwietniu Parlament Europejski zakończył pracę nad rewizją sieci TEN-T, w dokumencie przyjętym przez komisję TRAN uwzględnia się Bydgoszcz w sieci bazowej, choć pierwotna wersja projektu rewizji autorstwa Komisji Europejskiej z grudnia 2021 roku tego nie uwzględniała.

– Cały projekt, razem z poprawkami komisji TRAN został poparty przez całą komisję jednogłośnie w związku z tym nie wymagało to już głosowania w Parlamencie Europejskim i sprawozdawcy otrzymali mandat do głosowania w trilogu – mówił europoseł Kosma Złotowski podczas Forum. Teraz pomiędzy Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim oraz Radą Unii Europejskiej trwają negocjacje w ramach trilogu – – Mamy zapewnienie ze strony polskiego rządu, że popiera obecność Bydgoszczy jako węzła bazowego sieci TEN-T – mówił europoseł Złotowski – Myślę, że ze strony Rady Europejskiej będzie poparcie tej poprawki, w RE reprezentuje nas Ministerstwo Infrastruktury. W najbliższym czasie należy się spodziewać ostatecznej wersji tego dokumentu – z Bydgoszczą jako miastem w sieci bazowej TEN-T.

O życzliwości polskiego rządu dla tej kwestii mówił też minister Łukasz Schreiber – Rząd widzi w tym sens i takie działania są podejmowane. Bliska współpraca z naszymi posłami do Parlamentu Europejskiego, co jest coś z punktu widzenia Bydgoszczy sprawą fundamentalną, ale z punktu widzenia rozwoju Polski jest sprawą zauważalną.
W trakcie Forum wiceprezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Maciej Kazienko mówił o nowym pomyśle wspierania polskiego biznesu Strefy jakim mają być specjalne strefy energetyczne.  Dyrektorzy projektów z PKP PLK mówili natomiast o postępie modernizacji linii kolejowej nr 201 i 131, czyli dawnej Magistrali Węglowej.  O tym jak z terminalami takimi jak Bydgoszcz Emilianowo zamierza współpracować Port Morski w Gdyni mówiła Katarzyna Ceglarek.

Z prezentacjami możecie się Państwo zapoznać pod adresem: https://bursztynowyszlak.eu/index.php/2023/09/19/podsumowanie-iii-bydgoskiego-forum-bursztynowego-szlaku/

Zapis konferencji na żywo dostępny: https://www.facebook.com/nowybursztynowyszlak/videos/339819358435349

Łukasz Religa – Nowy Bursztynowy Szlak

Na zdjęciu wyróżniającym – Emilianowo