Jaką książkę do nauki czytania wybrać?

Czytanie to podstawowa, bardzo ważna umiejętność, którą nasze dzieci powinny nabyć w okresie tzw. edukacji wczesnoszkolnej, choć wiadomo w praktyce bywa różnie. Trudności związane z brakiem tej umiejętności powodują u dzieci w wieku szkolnym frustrację i niechęć do nauki. Jak zachęcić naszych milusińskich do tego, by przykry obowiązek stał się przyjemnością? Mamy na to receptę! Najlepiej zacząć jak najwcześniej. Wczesna nauka czytania rozwija koncentrację, wspomaga rozwój mowy i rozwija inteligencję. Metod nauczania jest przynajmniej kilka, wybór tej właściwej zależy od nas. Nie zaszkodzi zasięgnąć rady specjalisty. Ogromnie ważne jest stopniowanie trudności, tak by nie zniechęcać naszych maluchów to tej jakże trudnej sztuki, przynajmniej na początkowym etapie. Sprawmy, by nauka czytania była dobrą zabawą, sposobem na spędzenie czasu z dzieckiem, bez presji i nadmiernych oczekiwań wobec dziecka.

Polecamy serię wydawniczą „Czytam sobie” – jest to trzy poziomowy program wspierania nauki czytania dla dzieci, które opanowały już znajomość liter. Poziom pierwszy „ Składam słowa” – oznaczony kolorem żółtym, to bardzo krótkie zdania, mało tekstu, proste wyrazy składające się z 23 głosek oraz ćwiczenie sylabizowania. Poziom drugi „Składam zdania” – oznaczony kolorem zielonym, zawiera dłuższe zdania, także złożone z elementami dialogu, 23 podstawowe głoski, ćwiczenie sylabizowania oraz literę „h”. Trzeci poziom „ Połykam strony” – to już dłuższe i bardziej złożone zdania, użyte są wszystkie głoski, oraz alfabetyczny słownik trudnych wyrazów. Seria ta stworzona została przez najlepszych polskich autorów i ilustratorów oraz zdobyła zaufanie wielu rodziców. Każda książeczka to nie tylko zabawne historie literackie, ale również opowiadania przybliżające ważne wydarzenia z historii i nauki a także polskie legendy. W naszych bibliotekach znajdą Państwo również inne książki do nauki czytania takie jak: „Książkożercy” ( to podobna do poprzedniej seria, składająca się z trzech poziomów A,B i C – dostosowanych do umiejętności dziecka), „Pierwsze czytanki”, „Czytamy bez mamy”, „Już czytam”, „Opowiadania do nauki czytania”. Przeznaczone są dla dzieci, które nie opanowały jeszcze płynnego czytania. A zastosowane w nich stopniowanie trudności, pozwala każdemu dziecku na osiągnięcie sukcesu, podnosi samoocenę i motywuje do dalszej nauki. Zachęcamy więc wszystkich rodziców do wypożyczania!

autor: M. Kaluska – PiMBP w Nakle nad Notecią