Maciej Figas i Maciej Puto powołani na stanowiska dyrektorów na kolejną kadencję

175

Dyrektor Opery Nova Maciej Figas i dyrektor Filharmonii Pomorskiej Maciej Puto pozostają na stanowiskach na kolejną kadencję. Kierujący naszymi flagowymi instytucjami kulturalnymi odebrali dziś (7 września) akty powołania z rąk marszałka Piotra Całbeckiego. Podczas briefingu prasowego w Kujawsko-Pomorskim Centrum Kultury w Bydgoszczy gospodarz województwa i wicemarszałek Zbigniew Ostrowski mówili o planach inwestycyjnych opery i filharmonii na najbliższe lata.

– Opera i filharmonia są chlubą naszego województwa, a ośmielę się stwierdzić, że także Polski. Są doceniane przez świat muzyczny – melomanów, artystów, animatorów wydarzeń artystycznych – jako wspaniałe instytucje. Nie muszę przedstawiać obydwu panów. Chcę podkreślić, że z możliwości przedłużenia ich kontraktów na kolejną kadencję w trybie pozakonkursowym skorzystaliśmy bardzo chętnie – powiedział otwierając spotkanie z mediami marszałek Piotr Całbecki.

Maciej Figas, wybitny dyrygent, kieruje Operą Nova od 1992 roku. Sprawował kierownictwo muzyczne premierowych inscenizacji oper (m.in. „Carmen” Georges’a Bizeta, „Nabucco” Giuseppe Verdiego, „Madama Butterfly” Giacomo Pucciniego), operetek (m.in. „Zemsta nietoperza” i „Baron cygański” Johana Straussa, „Hrabina Marica” Emmericha Kálmána) musicalu „My Fair Lady” Fredericka Loewego oraz przedstawień baletowych (m.in. „Dziadek do orzechów” Piotra Czajkowskiego, „Kopciuszek” i „Romeo i Julia” Siergieja Prokofiewa). Wielokrotnie prowadził koncerty galowe Letniego Festiwalu Operowego w Xanten w Niemczech, w tym koncerty z udziałem słynnego wagnerowskiego tenora René Kollo. Jest inicjatorem organizowanego od 1994 roku Bydgoskiego Festiwalu Operowego. W 2012 roku został uhonorowany srebrnym medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”, a w 2013 roku Złotym Krzyżem Zasługi za działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania kultury.

– Zasług dyrektora Figasa nie muszę wymieniać, jest bardzo znaną osobą, ośmielę się powiedzieć: uwielbianą za to, co robi. Jest postacią, która nadaje ton miastu, jednym z jego filarów. W przestrzeni kultury nic nie dzieje się bez ludzi. Jestem dumny, że mogę mu dziś osobiście podziękować – mówił marszałek Piotr Całbecki wręczając dyrektorowi Opery Nova nominację na nową pięcioletnią kadencję (do 2025 roku). Wyraził przy tym nadzieję, że  będzie mógł zaproponować mu podobne rozwiązanie po jej zakończeniu.

Maciej Puto kieruje Filharmonią Pomorską od 2015 roku. Był inicjatorem nowych serii muzycznych, m.in. „Wszystkie kantaty Bacha”, „Mahler i jego czas” oraz „Wiek Szostakowicza”. W trakcie jego kierowania placówką nawiązano współpracę z solistami i dyrygentami występującymi na największych estradach Polski i świata, a także nadano nowy kształt kolejnym odsłonom Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego. Filhamonia Pomorska podjęła współpracę z uczelniami wyższymi, m.in. z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz kontynuuje współpracę z Filharmonią Poznańską i Filharmonią Łódzką, Singakademie Frankfurt am Oder i Berliner Capella. FP pod jego kierownictwem ma na koncie także m.in. płytę jubileuszową Capelli Bydgostiensis i album monograficzny na temat historii i architektury gmachu Filharmonii Pomorskiej.

– Przed Filharmonią Pomorską i jej dyrektorem Maciejem Puto wielkie wyzwanie – rozbudowa gmachu, która dwukrotnie zwiększa jego kubaturę. Wiem, że rozpisany przez pana dyrektora konkurs na projekt architektoniczny okazał się sukcesem. Sama inwestycja powinna ruszyć za 1,5 roku. FP pod kierownictwem dyrektora Puty utrzymuje markę, stale rozwijając ofertę i radząc sobie w trudnych czasach pandemii – stwierdził marszałek województwa wręczając akt powołania szefowi FP. Także nowy kontrakt Macieja Puto opiewa na 5 lat.

  • Rozbudowa gmachu Opery Nova w Bydgoszczy o czwarty krąg

Opera przygotowuje się do inwestycji wartej 80 milionów złotych. Planowana rozbudowa gmachu oznacza dobudowanie dobrze wpisującego się w istniejącą architekturę obiektu czwartego kręgu. Będzie miał cztery kondygnacje i blisko 4,5 tysiąca metrów kwadratowych powierzchni użytkowej. Znajdą się tu koncertowa sala kameralna, hall z miejscem na szatnie, przestrzeń wystawiennicza i sala konferencyjna. Założono też podziemny parking.

W latach 2018-2019 została opracowana pełna dokumentacja projektowo-budowlana, która została sfinansowana z budżetu województwa kujawsko-pomorskiego i budżetu miasta Bydgoszczy. Całkowity koszt opracowania wyniósł ponad 2 miliony złotych. Instytucja uzyskała również pozwolenie na budowę. Obecnie realizowane są prace przygotowawcze do realizacji inwestycji.

W 2018 roku opera zakończyła wart 14 milionów projekt inwestycyjny obejmujący m. in. położenie nowej podłogi sceny głównej i montaż sceny obrotowej, a także zakupy instrumentów muzycznych, w tym dwóch najwyższej klasy fortepianów koncertowych.

  • Remont i rozbudowa Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy

Filharmonia po rozbudowie i gruntownej modernizacji stanie się nie tylko miejscem koncertów, ale także ponadregionalnym centrum edukacji, stanowiącym ważny element integracji kulturowej regionu.

29 maja 2020 roku został rozstrzygnięty konkurs na wyłonienie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej rozbudowy filharmonii, w którym wzięły udział pracownie architektoniczne z Polski i zagranicy. Zwyciężyła pracownia Kozień Architekci z Krakowa. Następnym etapem będzie wykonanie dokumentacji projektowej, budowlanej i wykonawczej.

Zgodnie z koncepcją tuż obok istniejącego, powstałego w latach pięćdziesiątych budynku, zostanie zbudowany połączony z nim nowy, z małą salą koncertową z widownią na co najmniej 350 miejsc, estradą dla trzydziestoosobowej orkiestry i trzydziestoosobowego chóru, profesjonalnym nagłośnieniem i oświetleniem, z zapleczem dla artystów. Główna sala koncertowa zostanie starannie wyremontowana. Jednym z podstawowych założeń programu jest bowiem zachowanie jej unikatowych walorów akustycznych. Tu pojawią się profesjonalne zaplecze do rejestracji koncertów oraz transmisji telewizyjnych i internetowych, system sterowania światłem i dźwiękiem oraz bardzo potrzebna klimatyzacja estrady i widowni.

W ubiegłym roku filharmonia zakupiła nowe instrumenty muzyczne oraz sprzęt nagłośnieniowy, oświetleniowy, fotograficzny, prezentacyjny i komputerowy. Całkowita wartość projektu wyniosła prawie 15,4 milionów złotych (dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 10,6 milionów złotych, a wkład własny pochodzący z budżetu samorządu województwa to ponad 4,7 milionów złotych).

Beata Krzemińska – rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

fot. Filip Kowalkowski dla UMWKP