Potulice: Edukujemy. Przestrzegamy. Uświadamiamy

Czy młode osoby mogą uzależnić się od alkoholu lub środków odurzających? Jaka jest różnica pomiędzy ryzykownym, czy szkodliwym spożywaniem substancji psychoaktywnych, a kiedy mówimy już o uzależnieniu? Co z tym wszystkim wspólnego mają emocje? Jak w sposób konstruktywny i świadomy sobie z nimi radzić? Na te i szereg innych pytań młodzież nakielskiej szkoły mogła znaleźć odpowiedź podczas zajęć poprowadzonych przez funkcjonariuszki Zakładu Karnego w Potulicach.

Ogólna profilaktyka uzależnień

Psycholog działu penitencjarnego, ppor. Justyna Sejdowska-Szrajber oraz wychowawczyni oddziału terapeutycznego dla skazanych uzależnionych od alkoholu, szer. Magda Rysiewska przeprowadziły zajęcia z obszaru ogólnej profilaktyki uzależnień. Odbiorcami prowadzonych oddziaływań byli uczniowie I klasy Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Nakle nad Notecią.

Młodość, a rozsądek

Młodość rządzi się swoimi prawami, o tym nie trzeba przekonywać. To czas poszukiwań, odkryć, budowania relacji, poznawania siebie, ale czasami to także czas przekraczania pewnych granic, które mogą okazać się fatalne w skutkach. I o tych skutkach warto rozmawiać, żeby zachęcić do podejmowania świadomych wyborów, wyborów które przede wszystkim nie wpłyną negatywnie na budzące się marzenia i budujące się plany na przyszłość.

W zakładach karnych przebywają nie tylko osoby zaawansowane wiekiem. W gabinecie psychologa więziennego nierzadko można zastać skazanych młodocianych, którzy zamiast realizować swoje marzenia na wolności planują swoją przyszłość w warunkach izolacji więziennej. Którzy zamiast korzystać z uroków młodości podpisują zgodę na odbycie terapii uzależnień. Którzy zamiast budowania relacji w bezpiecznych warunkach uczą się życia za kratami. Nie tak powinna wyglądać młodość, ale może tak wyglądać, gdy zabraknie wyobraźni, gdy przekraczanie pewnych granic stanie się normą.

Emocje, a środki psychoaktywne

Nie bez powodu mówi się że uzależnienie to choroba emocji. Dlatego warto się im przyjrzeć bliżej i przekazywać młodemu pokoleniu wiedzę z tego obszaru. To dzięki nim potrafimy się bronić, cieszyć, mieć poczucie bezpieczeństwa. Pomagają wykryć otaczające nas zagrożenia i odnaleźć sens naszego postępowania, ale najpierw należy je zrozumieć. Dlaczego to takie ważne? Od emocji wiele się zaczyna, to one w dużej mierze warunkują nasze zachowanie. Potrzebujemy zarówno pozytywnych jak i negatywnych emocji. Pozytywne dostarczają energii do działania, do podejmowania wyzwań, przyczyniają się zatem do wzrostu. Obok nich są także nie mniej ważne – emocje negatywne takie jak złość, gniew, smutek. Nie wolno od nich uciekać, a wręcz przeciwnie należy nauczyć się z nimi efektywnie radzić i wykorzystywać do własnego rozwoju. Każdy z nas doświadcza negatywnych emocji i każdy ma możliwość odczuwania i doświadczania ich, ale różnimy się tym, co z nimi robimy – dlatego tak ważne jest już na wczesnym etapie edukowanie i modelowanie sposobów radzenia sobie z trudnymi w przeżyciu emocjami. Regulowanie swoich stanów emocjonalnych przy użyciu środków psychoaktywnych może mieć fatalne skutki.

Uświadamianie

Zachęcanie do podejmowania przemyślanych decyzji, do korzystania z pomocy kiedy pojawia się subiektywne poczucie doświadczania trudności, a także pokazywanie, iż skutki pewnych decyzji mogą być dolegliwe i długotrwałe wybrzmiały podczas spotkania w nakielskiej szkole.

Serdecznie dziękujemy za Waszą aktywność podczas zajęć i stworzenie miłej atmosfery.

Tekst/grafika: ppor. Justyna Sejdowska-Szrajber