Poznaliśmy oferty na ostatni z czterech odcinków S10 między Bydgoszczą a Toruniem

Dziewięć ofert wpłynęło w przetargu na zaprojektowanie i budowę ponad 8-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S10 z Emilianowa do Solca Kujawskiego. To czwarty, a zarazem ostatni odcinek S10 Bydgoszcz – Toruń, dla którego poznaliśmy oferty.

Złożone oferty

Najniższą ofertę, opiewającą na kwotę 233 587 961,76 zł, złożyła firma Budimex. Z kolei najwyższą ofertę (309 600 414,07 zł) złożyło konsorcjum Aldesa Construcciones Polska (lider) i Aldesa Construcciones (partner). Budżet GDDKiA na realizację tej inwestycji to 424 475 852,67 zł. Wszystkie oferty mieszczą się w naszych szacunkach.

Pełna lista ofert:

  • BUDIMEX – 233 587 961,76 zł
  • POLAQUA – 239 835 489,69 zł
  • Konsorcjum Kobylarnia (lider), Mirbud (partner) – 253 439 975,05 zł
  • PORR – 265 052 700,00 zł
  • STRABAG – 271 750 642,72 zł
  • Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor – 297 660 000,00 zł
  • Konsorcjum Mota-Engil Central Europe (lider), MASFALT (partner) – 297 928 679,00 zł
  • Konsorcjum NDI (lider), NDI SOPOT i SP Sine Midas Stroy (partnerzy) – 303 939 458,95 zł
  • Konsorcjum Aldesa Construcciones Polska (lider), Aldesa Construcciones (partner) – 309 600 414,07 zł

Przedstawione oferty zostaną teraz poddane analizie w celu wyboru najkorzystniejszej z nich. Oceniane będą według kryteriów takich jak: cena (60 proc.), okres gwarancji jakości (30 proc.) oraz termin realizacji kontraktu (10 proc.). Trwa analiza złożonych ofert.

S10 Emilianowo – Solec

Odcinek S10 Emilianowo – Solec będzie miał długość 8,64 km. Droga rozpocznie się na wschód od planowanego węzła Emilianowo i prowadzić będzie w kierunku Torunia do Solca Kujawskiego, kończąc się przed planowanym węzłem Solec. W ramach tej inwestycji powstanie również Obwód Utrzymania Drogi oraz nowy węzeł Makowiska.

Omawiany odcinek będzie stanowił szybkie połączenie Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego z Solcem Kujawskim oraz dopełnienie południowego odcinka obwodnicy Bydgoszczy.

S10 Bydgoszcz – Toruń

S10 Emilianowo – Solec to czwarty, a zarazem ostatni odcinek S10 Bydgoszcz – Toruń, dla którego poznaliśmy oferty. Wcześniej, 27 sierpnia, poznaliśmy oferty na odcinek Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z rozbudową DK25. 3 września poznaliśmy oferty dla S10 Solec – Toruń Zachód, a 13 września otworzyliśmy oferty na odcinek Toruń Zachód – Toruń Południe. W ramach czterech przetargów na S10 Bydgoszcz – Toruń wpłynęło łącznie ponad 3200 zapytań.

Droga ekspresowa S10 stanowi jedno z głównych połączeń drogowych Polski i jest elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W docelowym kształcie S10 połączy Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płońsk, kończąc się na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Tym samym w przyszłości będzie najszybszą drogą dojazdu ze Szczecina do Warszawy. Odcinek S10 Bydgoszcz – Toruń zlokalizowany jest w sercu województwa kujawsko-pomorskiego i połączy dwa największe jego miasta.

Inwestycja rządowa w miejsce PPP

Początkowo trasa pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).

Rząd przeznaczy dodatkowo ponad 21 mld zł na realizację Programu, a środki te trafią między innymi na budowę dróg ekspresowych S6 od Koszalina do obwodnicy Trójmiasta oraz właśnie S10 Toruń – Bydgoszcz, które planowo zrealizować w formule PPP.

Zmiany na skutek decyzji GDOŚ 

Ogłoszenie czterech przetargów stało się możliwe dzięki zakończeniu trwającej od marca 2020 r. procedury rozpatrywania odwołań od wydanej decyzji środowiskowej. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ), decyzją z 4 czerwca 2021 r., wprowadził szereg zmian do wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy decyzji środowiskowej z 24 lutego 2020 r.

GDDKiA została zobowiązana do wykonania dodatkowych trzech górnych przejść dla zwierząt dużych, a także kilku przepustów dla małych zwierząt. Jedno z górnych przejść przebiegać będzie nie tylko nad S10, ale też nad znajdującą się obok linią kolejową. Oprócz tego zwiększone zostały parametry przejścia dla zwierząt zintegrowanego ze Strugą Młyńską w okolicy Solca Kujawskiego oraz przejścia dla zwierząt w miejscu przekroczenia Strugi.

Decyzja GDOŚ poszerzyła również wskazany w decyzji środowiskowej zakres kompensacji przyrodniczej, w tym zwiększyła liczbę budek lęgowych dla ptaków i skrzynek rozrodczych dla nietoperzy. Zobowiązuje nas również do wykonania dodatkowego siedliska zastępczego dla płazów i nakłada obowiązek wykonania mikrosiedlisk dla gadów.

Zgodnie z decyzją GDOŚ, przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia, konieczne będzie przeprowadzenie ponownej inwentaryzacji przyrodniczej, w tym m.in. całorocznej inwentaryzacji ssaków kopytnych i wilków, ptaków oraz inwentaryzacji wiosennych tras migracji płazów.

Ponadto poprzez zakaz lokalizowania zbiorników retencyjnych na terenach ochronnych ujęć wody, zostaliśmy zobowiązani do zmiany systemu odwodnienia na części zakresu zadania – w rejonie obwodnicy Torunia i w niewielkim stopniu w rejonie Solca Kujawskiego.

Przebieg drogi zatwierdzony w decyzji środowiskowej nie został zmieniony, a lokalizacja przyszłej S10 została doprecyzowana w treści wydanej decyzji GDOŚ.

Szacunkowy dodatkowy koszt robót budowlanych wynikających z decyzji GDOŚ wynosi ponad 220 mln zł.

Planowana realizacja S10 Bydgoszcz – Toruń w systemie „Projektuj i buduj” planowana jest na lata 2022 – 2026

źródło: GDDKiA Oddział Bydgoszcz

zdjęcie-źródło: Metropolia Bydgoska