Schody w dorosłość – czyli o profilaktyce i wspieraniu rozwoju. Funkcjonariusze z Zakładu Karnego w Potulicach edukują uczniów

Czy bez emocji da się przeżyć? Co emocje mają wspólnego z naszym zachowaniem? Jak sobie radzić kiedy się złościmy? Co złość ma wspólnego z agresją? Jakie mogą być konsekwencje agresywnych i przemocowych zachowań? Czy można wyrządzić komuś krzywdę w wirtualnym świecie? Na te i szereg innych pytań funkcjonariuszka z potulickiej jednostki penitencjarnej udzieliła odpowiedzi uczniom ze Szkoły Podstawowej nr 12 w Bydgoszczy.

Zajęcia profilaktyczne

W Szkole Podstawowej nr 12 w Bydgoszczy odbyły się zajęcia profilaktyczne. Poruszono tematykę związaną z emocjami i konstruktywnymi sposobami ich wyrażania. Młodzież miała także okazję przeanalizować ilość godzin spędzanych w świecie wirtualnym w ciągu doby i poznania czyhających tam zagrożeń.

Dlaczego o emocjach?

Dzięki nim potrafimy się bronić, cieszyć, mieć poczucie bezpieczeństwa. Pomagają wykryć otaczające nas zagrożenia i odnaleźć sens naszego postępowania… ale najpierw należy je zrozumieć. Dlaczego to takie ważne? Od emocji wiele się zaczyna, to one w dużej mierze warunkują nasze zachowanie. Potrzebujemy zarówno pozytywnych jak i negatywnych emocji. Pozytywne dostarczają energii do działania, do podejmowania wyzwań, przyczyniają się zatem do wzrostu. Obok nich są także nie mniej ważne – emocje negatywne takie jak złość, gniew, smutek. Nie wolno od nich uciekać, a wręcz przeciwnie należy nauczyć się z nimi efektywnie radzić i wykorzystywać do własnego rozwoju. Każdy z nas doświadcza negatywnych emocji i każdy ma możliwość odczuwania i doświadczania ich, ale różnimy się tym, co z nimi robimy – dlatego tak ważne jest już na wczesnym etapie edukowanie i modelowanie sposobów radzenia sobie z trudnymi w przeżyciu emocjami.

Zagrożenia w Internecie

O tym, że dzisiejsze młode pokolenie biegle odnajduje się w wirtualnej rzeczywistości nie trzeba przekonywać. Faktem jest, że dostęp do internetu poszerza nasze możliwości, otwiera nowe horyzonty. Jednak czy młody wiek, kształtująca się odpowiedzialność, ale i też ciekawość poznawcza pozwala na zachowanie odpowiednich granic? Rozmowa przybliżająca tematykę związaną z zagrożeniami w cyberświecie wpisała się także w prowadzone zajęcia profilaktyczne.

Serdecznie dziękujemy za Waszą aktywność podczas zajęć i stworzenie miłej atmosfery.

tekst: chor. Justyna Sejdowska

zdjęcia: Sylwia Widźgowska