Stan przygotowania zadań na sieci dróg krajowych

DCIM104MEDIADJI_0178.JPG

Poza inwestycjami z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu budowy 100 obwodnic nieustannie przygotowujemy, a następnie realizujemy, szereg zadań mających na celu modernizację dróg i poprawę bezpieczeństwa. Poniżej prezentujemy aktualny stan przygotowań zadań na sieci, których realizację planujemy w najbliższych latach.

W woj. kujawsko-pomorskim zarządzamy ponad 1000 km dróg krajowych, które utrzymujemy i rozbudowujemy poprawiając wygodę i bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Proces inwestycyjny zaczyna się od starannie przeprowadzonych prac przygotowawczych, których finałem, a zarazem najkrótszą częścią, jest sama budowa. W zależności od rodzaju i skali zadania jest to przede wszystkim opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie niezbędnych pozwoleń, przeprowadzenie szeregu uzgodnień i analiz. Skala danego zadania wymagać może też opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko (ROŚ), uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Rozbudowa skrzyżowania na DK55 m. Mokre

Po zakończeniu budowy ciągu pieszo-rowerowego na odc. Grudziądz – Mokre w tym roku przygotowujemy dalszą rozbudowę DK55. W m. Mokre powstanie rondo w miejscu obecnego skrzyżowania z drogami powiatowymi. Zadanie realizowane będzie w systemie: Projektuj i buduj. W grudniu 2022 r. Minister Infrastruktury uzgodnił Program Inwestycji na realizację zadania. 20 czerwca br. otworzyliśmy oferty w przetargu na projekt i budowę ronda. Trzech wykonawców złożyło oferty od 11,8 do 15 mln zł. Nasz budżet to 9,2 mln zł. Trwa badanie i ocena ofert.

Aktualny etap: trwa przetarg projekt i budowę

Długość: 0,5 km

Planowane lata budowy: 2023-2024

Rozbudowa DK15 ul. Sikorskiego – Tama Brodzka

To trzeci etap rozbudowy DK15 w Brodnicy i obejmie ponad 4 km wylotu w kierunku Nowego Miasta Lubawskiego. Powstanie nowa, wzmocniona jezdnia, a na jej całej długości piesi będą mieli do dyspozycji nowy chodnik. Poprzednie zadania dotyczyły rozbudowy odcinka zaczynającego się w Tywoli oraz 1,5 km drogi wraz z budową estakady o dł. 540 m nad torami kolejowymi wraz z dwoma rondami. Realizacja tych zadań pozwoliła wyprowadzić ruch tranzytowy ze ścisłego centrum miasta. Wykonawcą dokumentacji obecnie przygotowywanego, trzeciego etapu, jest Biuro Projektowo-Konsultingowe Kontrakt. W styczniu 2023 r. uzyskaliśmy DŚU. Obecnie złożyliśmy wniosek o ZRID. Ogłoszenie przetargu na realizację planowane jest obecnie na koniec br.

Aktualny etap: przygotowanie dokumentacji do przetargu

Długość: 4 km

Planowane lata budowy: 2024-2025

Rozbudowa DK25 Obodowo – Mąkowarsko

Droga krajowa nr 25 z Tryszczyna w stronę Sępólna Krajeńskiego w najbliższych latach przejdzie znaczne zmiany. Zadaniem, które jest najbliżej realizacji, jest rozbudowa odcinka Obodowo – Mąkowarsko wraz z obejściem m. Dziedno od strony zachodniej. Wykonawcą dokumentacji jest firma Roden Road Design Polska. 23 lutego br. uzyskaliśmy DŚU. Przed nami uzyskanie ZRID. W IV kwartale 2023 r. planujemy ogłoszenie przetargu na budowę.

Aktualny etap: przygotowanie dokumentacji do przetargu

Długość: 9,3 km

Planowane lata budowy: 2024-2025

Rozbudowa skrzyżowania DK15 i DW552 w Grębocinie

W celu zwiększenia przepustowości i bezpieczeństwa planujemy rozbudowę DK15 w Grębocinie od ul. Toruńskiej do ul. Nad Strugą. Nowa droga będzie miała po dwa pasy w obie strony, wyspy kanalizujące i wydzielone pasy skrętne. Wykonawcą dokumentacji jest biuro SD Projekt z Poznania. Uzyskaliśmy już DŚU a w maju złożyliśmy wniosek o ZRID. Ogłoszenie przetargu na prace budowlane planujemy pod koniec br.

Aktualny etap: przygotowanie dokumentacji do przetargu

Długość: 1 km

Planowane lata budowy: 2024-2025

Rozbudowa DK67 Lipno – Radomice

Planujemy rozbudowę i podniesienie parametrów nośności do 11,5 t/oś odcinka DK67 o długości niemal 3 km począwszy od mostu na rzeką Mień w Lipnie. Wykonawcą dokumentacji jest firma Voessing Polska. W maju br. uzyskaliśmy decyzję środowiskową, która otwiera drogę do realizacji zadania. Ogłoszenie przetargu planujemy jeszcze w IV kwartale br.

Aktualny etap: przygotowanie dokumentacji do ogłoszenia przetargu

Długość: 2,7 km

Planowane lata budowy: 2024-2025

Rozbudowa i wzmocnienie DK91 na odcinku Toruń – Włocławek

Wykonawcą dokumentacji jest firma Voessing Polska. Zadanie jest na etapie uzyskiwania DŚU. Wniosek rozpatruje gmina Aleksandrów Kujawski. Aktualnie trwa weryfikacja ROŚ. Ogłoszenie przetargu na realizację w trybie Projektuj i buduj planujemy na przyszły rok, a zakończenie prac do roku 2028.

Aktualny etap: trwają prace projektowe oraz postepowanie środowiskowe

Długość: 22 km

Planowane lata budowy: 2024-2028

Rozbudowa DK10 Lubicz

Zadanie dotyczy rozbudowy skrzyżowania z ul. Nową i Lipnowską oraz ul. Dworcową i ma na celu udrożnić ruch o wysokim natężeniu na wylocie z Torunia w Lubiczu. W kwietniu 2022 r. ogłosiliśmy przetarg na wykonawcę dokumentacji projektowej i nadzór autorski, a 5 sierpnia 2022 r. podpisaliśmy umowę z biurem projektowym Schuessler – Plan Inżynierzy z Warszawy na kwotę 1,5 mln zł. Jeszcze w tym roku planujemy złożenie wniosku o wydanie ZRID.

Aktualny etap: trwają prace projektowe

Długość: łącznie 0,8 km

Planowane lata budowy: 2025-2026

Rozbudowa DK91 Toruń – Łysomice

Rozbudowa DK91, na północ od Torunia, poprawi komfort przejazdu i bezpieczeństwo. Wzdłuż trasy i w jej okolicy następuje w ostatnich latach rozkwit zabudowy mieszkaniowej, na skutek czego ruch lokalny miesza się z tranzytowym. Wg danych Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21 średnio dobowy ruch na ww. odcinku wynosi ponad 18 tyś. poj./dobę. W grudniu 2021 r. Minister Infrastruktury podpisał Program Inwestycji, dzięki czemu w maju 2022 r. ogłosiliśmy przetarg na dokumentację projektową i nadzór. 23 sierpnia 2022 r. podpisaliśmy umowę z firmą Multiconsult Polska z Warszawy. Wartość kontraktu to 3,6 mln zł. W ramach zadania powstanie niemal 4-kilometrowa droga w przekroju 2×2. Projektant aktualnie opracował koncepcję i mapę do celów projektowych. Trwa weryfikacja materiałów.

Aktualny etap: trwają prace projektowe

Długość: 3,8 km

Planowane lata budowy: 2026-2027

Rozbudowa DK25 Mąkowarsko – Tryszczyn

Planujemy rozbudować i poprowadzić częściowo nowym śladem DK25 z Mąkowarska do Tryszczyna. Zadanie podzielone jest na pięć odcinków. W ub.r. Minister Infrastruktury zatwierdził programy inwestycji wszystkich odcinków tj.: Mąkowarsko – Buszkowo, Buszkowo, Buszkowo – Koronowo, Koronowo – Stopka, Stopka – Tryszczyn.

Jeszcze w ub.r. rozpoczęliśmy przetargi na opracowanie niezbędnej dokumentacji projektowej. Jeszcze pod koniec grudnia ub.r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji i nadzór nad realizacją rozbudowy odc. w m. Buszkowo. Wartość umowy to 3,5 mln zł. Czas na realizację zadania to 32 miesiące. Wiosna podpisaliśmy umowę dla odc. Buszkowo – Koronowo (zwycięska oferta wyniosła 1,9 mln zł) i odc. Koronowo – Stopka (umowa na kwotę 2,9 mln zł). Prace koncepcyjne postępują zgodnie z planem.

Z trwających przetargów 19 czerwca otworzyliśmy oferty dla odc. Stopka – Tryszczyn. Siedem ofert waha się od 2,1 do 6,5 mln zł. Nasz budżet to 4 mln zł. Z kolei dla odc. Mąkowarsko – Buszkowo otworzyliśmy oferty 19 lipca. 7 wykonawców zaproponowało od 1,3 do 2,4 mln zł za wykonanie zadania.

Aktualny etap: trwają prace projektowe (3 odcinki); trwa przetarg na dokumentację (2 odcinki)

Długość: łącznie 22 km

Planowane lata budowy: 2025-2028 (w zależności od odc.)

Poszerzenie autostrady A1 Toruń – Włocławek

35-kilometrowy odcinek autostrady A1, od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ, zostanie w przyszłości poszerzony o trzeci pas ruchu. Wykorzystamy do tego pas rozdziału pozostawiony w trakcie budowy autostrady. Rozbudowa ma związek z prognozowanym zwiększeniem natężenia ruchu na A1, które nastąpi m.in. w związku z przeniesieniem w przyszłości ruchu tranzytowego relacji Szczecin – Warszawa z autostrady A2 na drogę ekspresową S10. W styczniu 2022 r. Minister Infrastruktury zatwierdził Program Inwestycji na prace przygotowawcze. Zakres tych prac obejmie opracowanie dokumentacji projektowej koniecznej do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) oraz jej uzyskanie. W maju br. podpisaliśmy umowę o wartości 3 mln zł, na opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej (DŚU).

Aktualny etap: trwa opracowanie dokumentacji do DŚU

Długość: 34,8 km

Planowane lata budowy: 2029-2031

Nowe ciągi pieszo-rowerowe

W ubiegłym roku oddaliśmy łącznie 11 km nowych ciągów pieszo-rowerowych. W przygotowaniu kolejne: DK67 Szpetal Górny – Włocławek (19 czerwca otworzyliśmy oferty w drugim przetargu); DK15 Elzanowo – Szychowo; DK10 Zielonczyn – Kruszyn; DK10 Zawały; DK10 Lipno (4 umowy z wykonawcami dokumentacji zostały podpisane) oraz DK67 Fabianki – Szpetal Górny (trwa przetarg na dokumentację). Łączna długość nowych ciągów pieszo-rowerowych w przygotowaniu wynosi około 13 km.

Kolejne ekrany akustyczne

Obecnie kończą się roboty zasadnicze przy budowie dodatkowych ekranów przy autostradzie A1 z Torunia do gr. z woj. łódzkim. Wartość robót wynosi 28 mln zł. Przy drodze ekspresowej S10 także powstaną dodatkowe ekrany. W ub.r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i nadzór nad budową dodatkowych ekranów przy S10 Bydgoszcz Błonie – Bydgoszcz Południe. Wartość umowy to 366 tys. zł. Jeszcze w tym roku planujemy ogłoszenie przetargu na ich budowę.

Doświetlenia przejść dla pieszych

W ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej w całym regionie planujemy doświetlić łącznie 620 przejść dla pieszych na drogach krajowych. Są one podzielone na 26 zadań. Dotychczas roboty zostały zakończone na 68 przejściach. O pierwszych zakończonych pracach informowaliśmy tutaj. Wszystkie doświetlenia planujemy wykonać do końca 2024 roku.

Julian Drop – Rzecznik Prasowy GDDKiA Oddział Bydgoszcz