Jak pomóc dzieciom z trudnościami w rozwoju? Z pomocą przychodzi terapia Biofeedback

Young teenage girl and child therapist during EEG neurofeedback session. Electroencephalography concept.

Szacuje się, że w Polsce blisko kilkaset tysięcy uczniów rocznie boryka się z różnego rodzaju trudnościami rozwojowymi. Najbardziej dotknięta grupa to uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną, ale dochodzą do tego jeszcze problemy w uczeniu się, takie jak dysleksja, dysgrafia, akalkulia, zaburzenia pamięci, zaburzenia koncentracji, ADHD i ADD.  Rodzice takich dzieci często na własną rękę poszukują metod pomocy, które mogłyby wspomóc ich rozwój. Na szczęście, pojawia się coraz więcej ośrodków dostosowanych do potrzeb takich uczniów. W wielu z nich, stosuje się obecnie terapię Biofeedback, która cieszy się rosnącą popularnością ze względu na zauważalne efekty. Na czym polega?

Czym jest terapia Biofeedback?

Biofeedback – z angielskiego, biologiczne sprzężenie zwrotne. Choć termin brzmi poważnie, sam proces terapeutyczny jest względnie prosty i przechodzi bezinwazyjnie. Mogą brać w nim udział zarówno dorośli, jak i dzieci.W trakcie sesji terapeutycznej,na ciele pacjenta umieszcza się specjalne sondy, które rejestrują różnorodne procesy fizjologiczne płynące z ciała. W zależności od metody Biofeedbacku, mogą to być fale mózgowe rejestrowane przy pomocy EEG, impulsy nerwowe w mięśniach lub też zapis akcji serca EKG. Rodzaj pomiaru dobiera się indywidualnie i zależy on od celu leczenia.Podczas sesji terapeutycznej, pacjent bierze udział w prostej grze video lub dźwiękowej, którą „steruje” za pomocą samoregulacji własnych impulsów. W ten sposób, zyskuje wgląd w dotychczas  nieuświadomiony wpływ danych myśli i uczuć na swój stan. Dzięki takiej świadomej obserwacji, pacjent z czasem uczy się samokontroli w panowaniu nad własnym ciałem.

Terapia Biofeedback – dla kogo?

Początki terapii Biofeedback sięgają kilkudziesięciu lat wstecz, kiedy to stosowano ją w badaniu astronautów na potrzeby NASA. W trakcie doskonalenia tej metody, naukowcy odkryli, że ludzki mózg, poprzez samoobserwację i ćwiczenia, jest w stanie nauczyć się nowego wzorca pracy. Dlatego dziś znajduje ona zastosowanie w bardzo szerokim zakresie terapeutycznym. Dobre efekty terapii Biofeedback odnotowano w procesie wspomagania rozwoju dzieci z upośledzeniem umysłowym, a także w  leczeniu zaburzeń nastroju, depresji, padaczki, problemów ze snem, przewlekłego stresu, zespołu stresu pourazowego czy uzależnień. Biofeedbackc oraz częściej stosuje się również w szkołach. – W naszej szkole z terapii Biofeedback korzystają głównie uczniowie borykający się z trudnościami w nauce. Najczęściej są to dzieci z dysleksją, nadpobudliwością psychoruchową (ADHD) czy zaburzeniami autystycznymi – mówi Anna Przybyło, Dyrektor Społecznej Szkoły Podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu – We wszystkich tych przypadkach obserwujemy znaczną poprawę funkcjonowania dzieci na co dzień, dlatego cieszymy się, że mogą one wygodnie korzystać z terapii tu na miejscu, w naszej szkole.Ale oczywiście,wciąż rozwijamy zakres pomocy terapeutycznej, więc wkrótce także uczniowie spoza naszej placówki będą mogli korzystać z metody Biofeedback – zapraszamy do kontaktu wszystkich zainteresowanych tą formą terapii.

Efekty terapii Biofeedback

Wieloletnia praktyka wykazała, że Biofeedback to skuteczna metoda terapeutyczna poprawiająca działanie pamięci i koncentracji wśród dzieci. W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, rozwija samodzielność,kreatywność i ogólną sprawność umysłową. Ponadto, metoda ta ułatwia dzieciom z problemami emocjonalnymi samodzielnie uspokajać się w stanach silnego stresu i lęku. Wpływa pozytywne na samopoczucie i jest pomocna w przypadku dolegliwości psychosomatycznych, takich jak bóle brzucha, bóle głowy czy problemy ze snem. W zależności od schorzenia, dobre efekty terapeutyczne osiąga się zwykle po kilkunastu-kilkudziesięciu sesjach, jednak należy pamiętać, że ta metoda Biofeedback jest jedynie czynnikiem wspomagającym proces terapeutyczny i nie zastąpi psychoterapii czy leczenia farmakologicznego, ale może je wesprzeć.

Aleksandra Atamańczyk – PR & Content Marketing Specialist SFERA Group