Potulice: Różne odcienie resocjalizacji. Nauczanie w warunkach izolacji więziennej

Czy łatwo jest zmienić postawy i przekonania dorosłego człowieka? Czy ingerencja w zakończony proces socjalizacji zawsze zakończy się sukcesem? Czy istnieje jedno dobre rozwiązanie dla wszystkich? Odpowiedz na te pytania jest oczywista i brzmi NIE! Postanowiliśmy przyjrzeć się art. 67 Kodeksu Karnego Wykonawczego, który mówi o celu wykonywania kary pozbawienia wolności i wskazuje na działania podejmowane wobec osób pozbawionych wolności.

Art. 67 KKW

  • 1. Wykonywanie kary pozbawienia wolności ma na celu wzbudzanie w skazanym woli współdziałania w kształtowaniu jego społecznie pożądanych postaw, w szczególności poczucia odpowiedzialności oraz potrzeby przestrzegania porządku prawnego i tym samym powstrzymania się od powrotu do przestępstwa.
    § 2. Dla osiągnięcia celu określonego w § 1 prowadzi się zindywidualizowane oddziaływanie na skazanych w ramach określonych w ustawie systemów wykonywania kary, w różnych rodzajach i typach zakładów karnych.
    § 3. W oddziaływaniu na skazanych, przy poszanowaniu ich praw i wymaganiu wypełniania przez nich obowiązków, uwzględnia się przede wszystkim pracę, zwłaszcza sprzyjającą zdobywaniu odpowiednich kwalifikacji zawodowych, nauczanie, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowe, podtrzymywanie kontaktów z rodziną i światem zewnętrznym oraz środki terapeutyczne.

Nauczanie

Systematycznie będziemy przyglądać się pozostałym obszarom wskazanym w art. 67 kkw. W kręgu naszego zainteresowania jest NAUCZANIE, gdyż obecnie prowadzone są nabory w jednostkach penitencjarnych na kolejny semestr nauki. Nauczanie skazanych, powiązane bardzo często z wyposażaniem ich w umiejętności niezbędne do podjęcia pracy zawodowej w wybranych kierunkach stanowi jeden z podstawowych elementów oddziaływań penitencjarnych.

Cel

Historie skazanych bywają bardzo różnorodne, zobaczyć można wiele czynników zakłócających prawidłowy przebieg socjalizacji w latach ich dzieciństwa. Trudno zatem mówić o jednych słusznym kierunku pracy  – konieczne jest wielowymiarowe i indywidualne podejście do każdego skazanego. Analizując etiologię wejścia na drogę przestępstwa niejednokrotnie spotkać możemy min. braki w edukacji. Czynników tych jest o wiele więcej, ale pochylamy się nad obszarem nauczania i jego celowości w warunkach izolacji więziennej.

Co daje podnoszenie wykształcenia? Jaki ma to sens u dorosłego człowieka?

„Inwestowanie w wiedzę, zawsze przynosi największe zyski”

Resocjalizacyjną rolą nauczania jest to, że angażuje ona całą osobowość skazanego, zmusza do wysiłku, wytrwałości, systematyczności oraz wymaga dyscypliny. Stanowi to istotny element planowania i zagospodarowania czasu wolnego i powala odnaleźć sens podejmowanych działań. Podczas trwania kary pozbawienia wolności jest to bardzo istotnym elementem pozwalającym na zachowanie równowagi i przywracanie dobrostanu. Podniesienie przez skazanych wykształcenia wiąże się także z rozszerzeniem luzu decyzyjnego w obszarze przyszłego zatrudnienia w warunkach wolnościowych. Wielowymiarowość nauczania polega także na poszerzaniu zasobów, które mogą zostać wykorzystane do znajdowania różnych rozwiązań problemów dnia codziennego. Im większe zasoby osobiste tym mniejsze prawdopodobieństwo skorzystania z nieadaptacyjnych form zachowania i wyboru postaw nieakceptowanych społecznie oraz niezgodnych z prawem.

Regulacje prawne

Wszyscy osadzeni w zakładach karnych i aresztach śledczych mają możliwość realizacji prawa do nauki, gwarantowanego im i organizowanego zgodnie z przepisami kodeksu karnego wykonawczego (art. 102 oraz art.130 – 134). W zakładach karnych prowadzi się nauczanie obowiązkowe w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum, a także umożliwia się nauczanie w zakresie ponadpodstawowym (ponad gimnazjalnym) i na kursach zawodowych. Pierwszeństwo w uzyskaniu możliwości objęcia nauczaniem mają skazani, którzy nie posiadają wyuczonego zawodu albo po odbyciu kary nie będą mogli go wykonywać, a także nie ukończyli 21 roku życia.

Z potulickiej perspektywy

CKU w Zakładzie Karnym w Potulicach prowadzi nabór na kwalifikacyjny kurs zawodowy kucharz – semestr pierwszy, który rozpocznie się 1 września 2020 roku. Kontynuuje także nabór na następujące kursy zawodowe:

PIEKARZ – semestr IV – produkcja wyrobów piekarskich

KUCHARZ – semestr III – sporządzanie potraw i napojów

CUKIERNIK – semestr III – produkcja wyrobów piekarskich

Obecnie w potulickiej jednostce w trakcie odbywania kary pozbawienia wolności kształci się 56 uczniów.

tekst/ zdjęcia: chor. Justyna Sejdowska