Dzień Pustej Klasy w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Występie

10 czerwca 2022 roku Zespół Szkolno – Przedszkolny w Występie wziął udział w wyjątkowej, międzynarodowej inicjatywie promującej wartość edukacji na świeżym powietrzu – Dzień Pustej Klasy . Tego dnia nasi nauczyciele zaprosili uczniów na lekcje poza budynkiem szkoły. Wszystko po to, aby odkrywać wartość edukacji terenowej – prawdopodobnie najbardziej uszczęśliwiającej formy edukacji na świecie.

Opuściliśmy więc szkolne mury, by poza szkołą, w terenie odkryć na nowo, inaczej to, co zwykle jest na wyciągnięcie ręki. Lekcjom „pod chmurką” towarzyszyło dużo uśmiechu, zabawy i pozytywnych emocji.

Klasa I uczestniczyła w zabawie Stopklatka na łące.

Dzieci z klasy II wykonywały prace plastyczne na temat: „Łąka kwiatowa” w przedogródku szkolnym.

Uczniowie klasy III realizowali proces dydaktyczny w naturalnym środowisku – w ekosystemie łąka. Poznali rośliny rosnące na łące, grali w Bingo ekologiczne, zaznaczając na planszy napotkane okazy środowiska naturalnego. Zajęcia podsumowano wykonaniem bukietów z kwiatów łąkowych.

Uczniowie klasy V realizowali na świeżym powietrzu zajęcia rozwijające kreatywność.

Klasa VII zamiast zasiąść w ławkach przed tablicą wędrowała po ślesińskich stawach obserwując pod okiem bydgoskiego ornitologa p. Dawida Kilona sekretne życie mieszkańców trzcin i tataraku.

Najciekawsze okazy dostrzeżone przez profesjonalną lunetę zostały „upolowane” na zdjęciach: puchate kulki małych łabędzi, czy też bielik ze zdobyczą w szponach.

Niezwykłym doświadczeniem było oprowadzenie po serowarni, w której powstają lokalne produkty mleczne znane już w całym regionie i poza nim. Dzięki uprzejmości pracowników uczniowie poznali cały proces powstawania sera: od cielaka w boksie do aromatycznej gomółki w leżakowni. Na łasuchów czekał mały poczęstunek.

Warto dodać, że na miejsce docelowe uczniowie dotarli dzięki pracy własnych mięśni – na rowerach.

Przebywanie w otoczeniu zieleni nie tylko poprawia koncentrację, zdolności poznawcze, obniża stres, który skutecznie blokuje przyswajanie wiedzy, a także poprawia kreatywność i zaangażowanie uczniów oraz jest dla nich po prostu zdrowsze niż siedzenie wiele godzin w ławkach. Nie pozostaje nic innego jak organizować Dzień Pustej Klasy częściej.

Małgorzata Gajek