Nakło nad Notecią: Edukacja Globalna w Krzywoustym

Żyjemy w świecie, który jest w coraz większym stopniu globalny. Ogólnoświatowa współzależność zwiększa się; nasze życie jest coraz bardziej splecione z życiem innych ludzi na całej kuli ziemskiej. Jednocześnie zwiększają się rozbieżności i nierówność.

Pod koniec listopada obchodzony był Tydzień Edukacji Globalnej. Co właściwie kryje się pod hasłem Edukacji Globalnej, nazywanej też w Polsce edukacją dla zrównoważonego rozwoju, czy edukacją na rzecz globalnego obywatelstwa? Centrum Północ-Południe działające przy Radzie Europy posługuje się następującą definicją:

„Edukacja globalna to edukacja, która otwiera oczy i umysły ludzi na rzeczywistość, uświadamia potrzebę stworzenia świata, w którym będzie więcej sprawiedliwości, równości i będą przestrzegane prawa człowieka.” 

Włączając się w obchody TEG klasa 1 angielsko-geograficzna z I LO w Nakle w dniu 14 grudnia skorzystała z wypożyczalni gier Polskiej Akcji Humanitarnej. Gry udostępniane w tym projekcie podejmują różne zagadnienia z zakresu edukacji globalnej.

Przeciętnemu polskiemu uczniowi może być trudno wyobrazić sobie, jak to jest wybierać między pójściem do szkoły a zaopatrzeniem domu w wodę. A gdyby tak wcielił się w rówieśnika z globalnego Południa i zmierzył z jego codziennymi wyzwaniami?Na takiej zasadzie działają wielkoformatowe gry PAH – zmieniają perspektywę!

Nasi uczniowie rozegrali grę pt. „Reporterzy i reporterki na globalnym Południu”, która promuje zasady Kodeksu ds. obrazów i wiadomości dot. krajów Południa. Uczestnicy wcielili się w dziennikarzy i stworzyli specjalne wydanie gazety „Wieści ze świata”. Ich zadaniem było przedstawienie elementów rzeczywistości 4 państw Afryki Wschodniej, z których każdy mierzy się z innymi problemami: Ugandy, Kenii, Somalii i Sudanu Południowego.

Dzięki niezbędnemu omówieniu po rozgrywce, uczestnicy nie tylko mieli okazję do zabawy, ale także rozwinęli świadomość globalnych współzależności.

Ewa Zdrojewska-Baliniak