Jak ważne jest dokładne precyzowane miejsca zdarzenia przekonali się w czwartkowe popołudnie szubińscy strażacy. Na stanowisko kierowania Komendy Powiatowej PSP w Nakle nad Notecią wpłynęło zgłoszenie o zadymieniu na klatce schodowej w bloku przy ul. BEMA 9 w Szubinie, mieszkanie ma znajdować się na 4 piętrze. Natychmiast zadysponowano z szubińskiej jednostki dwa zastępy gaśnicze, podnośnik hydrauliczny oraz do pomocy wezwano OSP Szubin.
Po dotarciu na ul. Bema okazało się, że bloku o numerze „9” nie mam. Międzyczasie dyżurny z JRG Szubin, skontaktował się z osobą zgłaszającą, która poinformowała, że zadymienie jest w pierwszej klatce, ale w bloku przy ul. Nowej 9, a nie jak poprzednio powiedziała przy Bema 9. Natychmiast wszystkie zastępy zostały przegrupowane pod nowy adres.
Po dotarciu pod wskazany adres okazało się, że spaleniu uległ pozostawiony na maszynce garnek z ziemniakami i stąd tak silne zadymienie na klatce schodowej. Międzyczasie do mieszkania wrócił jego właściciel, który na polecenie strażaków przewietrzył mieszkanie.
W tym zdarzeniu na szczęście nikt nie ucierpiał. Ale na przykładzie tego zgłoszenia widzimy jak jest ważne podanie dokładnego adresu lub miejsca w którym potrzebujemy pomocy. Straż, pogotowie czy też policja wielokrotne proszę, żeby w pierwszej kolejności podawać miejsce, a później co się stało. Bywają różne sytuacje, może rozładować się telefon, połączenie zostanie przerwane, ale służby będą już wiedzieć gdzie mają się udać i coś się dzieje, jakie siły i środki zadysponować na miejsce wypadku czy też pożaru.
Jak dzwonić na 112?
Szybkość przyjęcia zgłoszenia zależy od bardzo wielu czynników, również od sposobu w jaki zgłaszamy konkretne zagrożenie, dlatego bardzo ważne jest, aby w pełni współpracować z operatorem numerów alarmowych w CPR i udzielać tylko istotnych dla niego informacji.
Jak powinno wyglądać prawidłowe zgłoszenie sytuacji alarmowej?
- Miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu zdarzenia i umożliwiać przeprowadzenie spokojnej rozmowy, nie narażając na niebezpieczeństwo osoby zgłaszającej (odsuń się od źródeł hałasu, stań tak, aby mieć dobry zasięg sieci telekomunikacyjnej, w bezpiecznym dla Ciebie miejscu).
- Jeśli to możliwe, zgłoszenie powinno być wykonywane przez osobę będącą bezpośrednim świadkiem zdarzenia.
- Powiadom pozostałych świadków zdarzenia o tym, że łączysz się z numerem alarmowym 112, tak aby nie dublowali Twojego zgłoszenia.
- Po wybraniu numeru alarmowego 112 cierpliwie czekaj na zgłoszenie się operatora, wykorzystaj czas oczekiwania na zorientowanie się w dokładnym adresie zdarzenia. Nie rozłączaj się w trakcie czekania, kolejka zgłoszeń jest w pełni automatyczna i kolejne połączenie nie przyspieszy podjęcia rozmowy przez operatora numerów alarmowych.
- Średni czas oczekiwania w Wielkopolsce to ok. 10 sekund.
- Po zgłoszeniu się operatora bardzo krótko opisz zdarzenie, które chcesz zgłosić – opis ten pozwoli na odróżnienie Twojego wezwania od przypadkowego połączenia niezwiązanego z zagrożeniem życia, zdrowia lub mienia.
- Odpowiadaj na pytania operatora – kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych:
- Podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia, jeśli to możliwe zaczynając od gminy lub powiatu, w którym się znajdujesz.
- Udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator.
- Podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w wypadku zaistnienia jakichkolwiek niejasności .
- Nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia – w przypadku przedwczesnego zerwania połączenia operator oddzwoni do Ciebie, co może wydłużyć czas obsługi zdarzenia.
- Po zakończonej rozmowie staraj się nie korzystać ze swojego telefonu, aby umożliwić służbom oddzwonienie do Ciebie w celu pozyskania dodatkowych informacji.
- W przypadku zmiany sytuacji już po dokonaniu zgłoszenia, niezwłocznie poinformuj o tym operatora numerów alarmowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
info: wzk.poznan.uw.gov.pl