Węzeł Logistyczny Bydgoszcz – jako zewnętrzna brama dla portów Trójmiasta

Pragnę poinformować, że w dniu 22 grudnia 2020 roku zawiązało się w Bydgoszczy stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak, którego celem jest wspieranie działań na rzecz wzrostu znaczenia Bydgoszczy i Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Inicjatywa jest ponadpolityczna, bowiem skupia osoby reprezentujące w parlamencie czy w samorządzie różne opcje, jednocześnie oddolna – czyli nie związana z żadną instytucją administracji publicznej.

Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego 22 grudnia 2020 roku przyjął Strategię Rozwoju do 2030 roku. Nowa strategia rewiduje politykę województwa jeżeli chodzi o kierunki rozwoju transportu multimodalnego.

Jednym z wciąż nie wykorzystanych, bardzo istotnych potencjałów rozwojowych województwa kujawsko-pomorskiego jest jego potencjał logistyczny. Wynika on bezpośrednio z położenia regionu na przecięciu szlaków komunikacyjnych oraz dynamicznego rozwoju portów morskich w Gdańsku i Gdyni (wymagających współpracy w zakresie logistyki z zapleczem w głębi kraju), przy jednoczesnym wzroście zapotrzebowania na transport towarowy w ogóle – napisano w dokumencie.

Kołem zamachowym węzła będzie terminal intermodalny kolejowo-drogowy w Emilianowie, położony przy planowanym węźle drogi ekspresowej S-10. Dla realizacji terminalu Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa powołał spółkę Terminal Intermodalny Bydgoszcz – Emilianowo sp. z o.o., do której przystępuje obecnie grupa PKP i Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny. List intencyjny na rzecz utworzenia terminalu podpisały także: Port Morski w Gdyni i PKP Cargo.

Kolejnymi elementami Węzła mają być też port rzeczny Bydgoszcz – Solec Kujawski na Wiśle oraz cargo przy Porcie Lotniczym Bydgoszcz. W budżecie województwa na 2021 rok zapisano blisko 1 mln zł) środki na opracowanie dokumentacji dla inwestycji budowy linii kolejowej z Trzcińca do Portu Lotniczego Bydgoszcz. Ta inwestycja wspierałaby funkcjonowanie Węzła Logistycznego Bydgoszcz, a zrealizowana może zostać za środki unijne z nowej perspektywy finansowej.

W Strategii zapisano również dążenia do uznania Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T (obecnie sieć kompleksowa) oraz ujęcie w sieci TEN-T drogi wodnej E-40.

Łukasz Religa
Prezes
Nowy Bursztynowy Szlak (stowarzyszenie w fazie rejestracji)

zdjęcie ilustracyjne